Kozielski port znów zatętni życiem

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Major Sucharski, jednostka szkoleniowa Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu to jedyny duży statek, jaki w ostatnich latach cumował w kozielskim porcie.
Major Sucharski, jednostka szkoleniowa Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu to jedyny duży statek, jaki w ostatnich latach cumował w kozielskim porcie. Archiwum
Władze Kędzierzyna-Koźla finalizują już rozmowy z przyszłymi inwestorami. Jeden z nich chce przewozić Odrą węgiel ze Śląska do Elektrowni Opole.

Rozmowy z jednym z inwestorów prowadzimy już od dwóch lat, jesteśmy blisko konkretnych ustaleń - mówi Wiesław Skwarko, prezes Kędzierzyńsko-Kozielskiego Parku Przemysłowego, który zarządza kozielskim portem, a dokładniej tym, co z niego zostało po latach dewastacji.

Prezydent miasta Sabina Nowosielska kilka tygodni temu wyznaczyła czas na przygotowanie koncepcji zagospodarowania portu przez inwestorów.

Dokument - jak dowiedziała się nto - jest już gotowy. W marcu władze miasta chcą przedstawić wszystkie szczegóły, niedługo później mają ruszyć przygotowania do inwestycji. Już wiadomo, że na miejscu może powstać centrum logistyczne, w którym byłyby przeładowywane produkty płynne, m.in. chemikalia.

Mają one być transportowane do Szczecina. Odbiorcą części towarów mają być zakłady chemiczne Baltchem. Zainteresowana jest tym grupa inwestycyjna Warsaw Equity.

Jest też inwestor z branży węglowej. Według planów, w Koźlu węgiel będzie przeładowywany z wagonów i transportowany dalej wodą do Elektrowni Opole. Część kosztów inwestycji poniosą firmy, które będą tu prowadzić działalność, część prac ma także wykonać gmina. Jest potrzeba m.in. budowy drogi dojazdowej dla ciężkich pojazdów. Na to planuje się pozyskać pieniądze z funduszu unijnych. Prowadzone są również rozmowy z PKP w sprawie odbudowy linii kolejowej do portu i wpięcia jej w istniejącą sieć kolejową.

Ostatnim dużym przewoźnikiem węgla po Kanale Gliwickim i Odrze była firma OT Logistics. W maju 2013 r. poinformowała jednak, że ogranicza dostawy surowca wodą, rozkładając ich ciężar także na transport kolejowy. Tłumaczyła, że wynika to z chwilowo niedostatecznej głębokości rzeki oraz długich okresów zamykania żeglugi przez administratora szlaku. Ostatecznie z transportu rzecznego zrezygnowano praktycznie całkowicie.

W kozielskim porcie są trzy baseny, a łączna długość nabrzeży przekracza 4 km. Cały kompleks ma powierzchnię ponad 40 hektarów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska