Konkurenci PKP jednak pojadą

Sabina Kubiciel
Być może od przyszłego roku wozić nas będzie nie tylko PKP. Prywatni przewoźnicy chcieliby jednak korzystać z szynobusów urzędu marszałkowskiego.
Być może od przyszłego roku wozić nas będzie nie tylko PKP. Prywatni przewoźnicy chcieliby jednak korzystać z szynobusów urzędu marszałkowskiego.
Od przyszłego roku po torach na Opolszczyźnie może jeździć prywatny przewoźnik. Urząd marszałkowski zdecydował się przełamać monopol PKP.

Pod lupą

Pod lupą

Szwecja była pierwszym krajem Europy, który już w 1988 r. oddzielił infrastrukturę kolei od działalności przewozowej. W drodze przetargów przekazał obsługę wielu linii regionalnych przewoźnikom sektora prywatnego. W Wielkiej Brytanii państwowe koleje British Rail zostały rozbite na ponad 114 autonomicznych podmiotów i sprzedane lub przekazane do zarządzania przedsiębiorcom. Obecnie działa tam ok. 27 prywatnych przewoźników pasażerskich. W Niemczech w 1994 wprowadzono podobne rozwiązania, oddzielając infrastrukturę od działalności przewozowej.

Do tej pory urząd marszałkowski niechętnie patrzył na prywatne firmy, które chciały wozić pasażerów. Zainteresowane wejściem na Opolszczyznę były firmy: CTL Rail oraz PCC Rail - Arriva. Obie zajmują się towarowymi przewozami kolejowymi, mają jednak licencje na przewozy pasażerskie. Proponowały urzędowi marszałkowskiemu obsługę linii Brzeg - Nysa, Kluczbork - Opole i Kędzierzyn - Kamieniec Ząbkowicki.

- Postanowiliśmy, że we wrześniu ogłosimy przetarg na jedną niezelektryfikowaną linię, być może na trasie Nysa - Brzeg - mówi Andrzej Kasiura, członek Zarządu Województwa Opolskiego, odpowiedzialny z kolej. - Wtedy prywatny przewoźnik mógłby zacząć jeździć w drugim półroczu 2008 roku.
Gdyby prywatny przewoźnik zaczął jeździć, dla podróżnych mo-głoby to oznaczać ceny konkurencyjne w stosunku do tych, jakie proponuje PKP. W przypadku trasy Nysa - Brzeg wejście nowej firmy to po prostu reaktywacja linii.

- Prywatni przewoźnicy, którzy zainteresowani byli wejściem na Opolszczyznę, chcieli, abyśmy przekazali im nasze szynobusy (w tej chwili korzysta z nich PKP - przyp. red.) - wyjaśnia Andrzej Kasiura. - W tej chwili mamy ich cztery. To za mało, żeby można było zacząć obsługiwać kilka linii. Co zrobiłby przewoźnik w przypadku awarii?

Urząd marszałkowski planuje zakupienie pięciu nowych szynobusów. Nastąpi to prawdopodobnie w latach 2008-2010.
Problemem, na który mogą się natknąć klienci prywatnych przewoźników, może być brak kas biletowych. Najwygodniejszym rozwiązaniem byłoby korzystanie z kas PKP. Ostatecznie bilet można byłoby kupować bezpośrednio w pociągu.
- Poza tym nie wiemy, jaka będzie przyszłość spółek PKP Przewozy Regionalne - tłumaczy ostrożność urzędu Andrzej Kasiura. - Rząd chce, aby województwa miały w nich swoje udziały. Wówczas bylibyśmy współwłaścicielem jednej spółki, a musielibyśmy udostępniać tory firmom konkurencyjnym. Byłoby to działanie przeciw własnym interesom - dodaje.

Pierwszym w Polsce województwem, które zdecydowało się wpuścić na tory prywatnego przewoźnika, jest kujawsko-pomorskie. Od grudnia na jednej trzeciej linii jeździć będzie prywatny przedsiębiorca. Jest nim PCC Rail Arriva. Ta sama firma, którą nasz urząd marszałkowski odprawił z kwitkiem.
- Będziemy się przyglądać, jak wprowadzenie prywatnego przewoźnika się sprawdzi - kończy Andrzej Kasiura. - Pojedziemy do kujawsko-pomorskiego. Jesteśmy już umówieni z tamtejszym marszałkiem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska