Trasa Opole - Katowice to część strategicznego korytarza komunikacyjnego, łączącego Ukrainę z Niemcami. Plany jej modernizacji nabrały przyśpieszenia po przyznaniu Polsce organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku. Kolej zakłada, że prace ruszą już w połowie przyszłego roku.
- W tym roku ogłoszony zostanie przetarg na wykonawcę - zapewnia Tadeusz Siwek, dyrektor ds. technicznych w opolskim oddziale Polskich Linii Kolejowych PKP.
Przebudowa linii będzie polegać przede wszystkim na dostosowaniu torów do pociągów pasażerskich, osiągających prędkość 200 km/godz., czyli prawie dwa razy większą niż obecnie. PKP przewiduje, że po remoncie torów z Opola do Katowic będzie można dojechać w 40 minut, (dziś potrzeba na to 90 minut).
- Modernizacja linii z Opola do Kędzierzyna-Koźla i dalej do Zabrza to tylko fragment szybkiej trasy kolejowej E-30 - zaznacza Siwek. - Do Euro 2012 ma połączyć ona zachodnią i wschodnią granicę państwa.
Modernizacja trasy Opole - Katowice
(fot. infografika - Marek Fiałka)
Szykują się nie tylko wielkie remonty, ale także ogromne zmiany. Niektóre dworce zostaną zburzone i wybudowane od nowa.
Np. na dworcu w Opolu nie zmieniony zostanie tylko zabytkowy budynek stacji. Natomiast perony zostaną wydłużone do 400 metrów, a po południowej stronie dworca (tam gdzie teraz jest peron pierwszy i drugi) zbudowane będą dwa kolejne.
Na całej trasie powstanie również 15 nowych wiaduktów, m.in. w Opolu, Górażdżach, Gogolinie i Zdzieszowicach. To niezbędne, gdyż zlikwidowane zostaną przejazdy kolejowe.
Projekt przebudowy linii Opole - Katowice jest ściśle powiązany z modernizacją torowiska na szlaku Opole - Strzelce Opolskie. Jego modernizacja ruszy jednak dopiero po 2012 roku.
- Docelowo będzie to linia przede wszystkim dla pociągów towarowych, a szybkie składy pasażerskie będą jeździć przez Opole - wyjaśnia Siwek.
Przed przetargiem kolej nie chce podawać dokładnych kosztów inwestycji. Ze wstępnych szacunków wynika, że w modernizację torów na Opolszczyźnie zainwestowanych będzie kilkaset milionów złotych.
Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister infrastruktury, opolski poseł PO:
- Modernizacja linii kolejowej E-30 to jeden z naszych priorytetowych projektów. Przygotowując się do wielkiej imprezy, jaką jest Euro 2012, musimy mieć połączenie, którym będzie można szybko przedostać się z Niemiec na Ukrainę. Rozmawiałem z kolejarzami przygotowującymi tę inwestycję. Wydaje się, że wszystko idzie w dobrym kierunku. Dobrym rozwiązaniem jest przyjęcie zasady "projektuj i buduj". Znacznie przyśpieszy to inwestycję, co ma ogromne znaczenie, biorąc pod uwagę, że do 2012 r. zostało już niewiele czasu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?