Ciśnienie sprawdzaj w zimnych gumach

fot. Daniel Polak
fot. Daniel Polak
Poziom ciśnienia należy sprawdzać i ewentualnie korygować regularnie raz na miesiąc, tymczasem - jak wynika z badań - wie o tym tylko co drugi kierowca.

Ważne

Ważne

Coraz częściej o konieczności regulacji ciśnienia przypominają kierowcom montowane seryjnie w wielu autach specjalne systemy kontroli ciśnienia. Bez względu na to ważne jest, aby samą czynność sprawdzenia i korekty ciśnienia wykonywać w odpowiednich warunkach. Podczas jazdy koło nagrzewa się, a wówczas ciśnienie w oponie rośnie, dlatego zaleca się, aby pomiaru ciśnienia i jego ewentualnej korekty nie dokonywać zaraz po zatrzymaniu auta. Wskazane jest, aby odczekać chwilę i zrobić to, gdy opona jest zimna.

Właściwy poziom ciśnienia w oponach ma istotny wpływ zarówno na bezpieczeństwo jazdy, jak i na koszty eksploatacji. Opony są bowiem jedynym elementem łączącym samochód z nawierzchnią drogi i w dużej mierze od ich stanu zależy bezpieczeństwo podróżnych. Dlatego kluczowe jest, aby pamiętać o sezonowej zmianie ogumienia, kontrolowaniu wysokości bieżnika (nie może być ona mniejsza niż 1,6 mm), a przede wszystkim o regularnym sprawdzaniu poziomu ciśnienia w oponach.

Wiedza na temat tej ostatniej czynności nie jest u polskich kierowców najlepsza - badanie przeprowadzone na zlecenie Szkoły Jazdy Renault wykazało, że aż co dziesiąty kierowca błędnie twierdzi, że ciśnienie w oponach powinno się sprawdzać średnio raz na pół roku lub rzadziej, a co dwudziesty twierdzi, że wystarczy robić to podczas cyklicznych przeglądów auta! Regularna kontrola ciśnienia w oponach jest jedną z podstawowych zasad eko-jazdy, czyli jazdy ekonomicznej i ekologicznej.
Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie, raz w miesiącu, a także przed każdym wyjazdem w dłuższą podróż.
- Prawidłowy poziom ciśnienia zalecany przez producenta bezpośrednio wpływa na przyczepność auta i zwiazaną z tym drogę hamowania, a także na komfort jazdy - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - Nieodpowiedni poziom ciśnienia to także zwiększone koszty eksploatacji pojazdu. Samochód jadący na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem spala więcej paliwa, a i żywotność takich opon znacznie się skraca - dodaje Zbigniew Weseli.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska