- Spora grupa uczniów wychodziła zadowolona i przed czasem - mówi Bożena Łotecka, dyrektor gimnazjum nr 5 w Kędzierzynie Koźlu.
Gimnazjaliści mieli dwie godziny na sprawdzenie swojej wiedzy z polskiego, historii, plastyki, muzyki, wiedzy o społeczeństwie. - Tak naprawdę to dopiero wczoraj do mnie dotarło, że dziś piszę egzamin - mówi Adam Lis, gimnazjalista z opolskiej "dwójki".
Na uczniów czekało 29 pytań zamkniętych i otwartych, w tym rozprawka, która sprawia zazwyczaj najwięcej problemów.
- To jej się najbardziej obawiałam - mówi Patrycja Sajdak, uczennica gimnazjum nr 2 w Opolu. - Okazało się, że nie było na niej lektur. Należało napisać czy trudną decyzją dla gimnazjalisty jest wybór szkoły. Myślę, że poszło mi całkiem nieźle.
W środę gimnazjaliści będą pisać część matematyczno - przyrodniczą. W czwartek gimnazjaliści napiszą test z języka obcego.
Pytania i odpowiedzi znajdziecie również w papierowym wydaniu Nowej Trybuny Opolskiej.
Odpowiedzi
Zadanie 1.
Stary Testament jest świętą księgą:
odp. chrześcijan i żydów.
Zadanie 2.
Z tekstu I wynika, że król Salomon był człowiekiem
odp. roztropnym
Zadanie 3.
Matka, którą król uznał za prawdziwą, zdecydowała się oddać swoje dziecko, ponieważ
odp. bała się o życie syna
Zadanie 4.
Dlaczego wydanie wyroku było dla Salomona trudne?
odp. Miał dwie sprzeczne wersje zdarzeń
Zadanie 5.
Mądrość Salomona polegała na tym, że
odp. przewidział reakcję prawdziwej matki.
Zadanie 6.
Wyrażenie "salomonowy wyrok" oznacza decyzję
odp. sprawiedliwą, choć czasem zaskakującą.
Zadanie 7.
Decyzja o uwolnieniu więźnia przez Juranda świadczy o jego:
odp. miłosierdziu
Zadanie 8.
Uczynek Juranda jest zgodny z biblijnym nakazem
odp. Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj.
Zadanie 9.
Dla uczestników wydarzenia decyzja Juranda była
odp. zaskakująca
Zadanie 10.
W tekście II potęgowaniu napięcia służy m.in. opis
odp. zjawiska przyrody
Zadanie 11.
Nazwanie Tolimy "prawa Jurandowa przez całe życie ręka" oznacza, że był on osobą
odp. bez której Jurand nie mógł się obejść.
Zadanie 12.
W XIII i XIV wieku państwo krzyżackie rozwinęło się głównie w następstwie
odp. ekspansji Krzyżaków na terytorium Prusów oraz ziemie polskie i litewskie.
Zadanie 13.
Krzyżacy byli zakonem
odp. rycerskim
Zadanie 14.
Czego dotyczył ostatni rozkaz gen. Okulickiego?
odp. Rozwiązania Armii Krajowej
Zadanie 15.
Dramatyzm decyzji gen. Okulickiego wynikał z tego, że musiał
odp. rozwiązać armię, mimo że nie osiągnęła zwycięstwa.
Zadanie 16.
Generał Okulicki wydał cytowany rozkaz, gdy Armia Czerwona
odp. przejmowała kontrolę nad ziemiami polskimi w 1945 r.
Zadanie 17.
Autor III tekstu używa trybu rozkazującego, ponieważ
odp. wymaga od odbiorców określonego działania
Zadanie 18.
W którym zdaniu jest opisany stan duchowy Sama przed podjęciem przez niego decyzji o zastąpieniu Froda?
odp. Czas płynął, a on tak trwał szarpany rozterkami
Zadanie 19.
Sam podjął decyzję powodowany
odp. potrzebą wypełnienia misji
Zadanie 20.
Sam podjął decyzję w wyniku
odp. rozmowy z samym sobą.
Zadanie 21.
W podanym tekście zastąp rozważania bohatera narrację w 3. osobie liczby pojedynczej. Użyj zdań oznajmujących.
Ale co mogę uczynić? Przecież nie wrócę do domu, zostawiając tutaj martwego imć Froda bez pochówku. A może powinienem iść dalej?
przykładowa odp. Należało przekształcić tekst w narrację w 3. osobie liczy pojedynczej, np. "zastanawiał się, co może uczyć..."
Zadanie 22.
Streść w 4-5 zdaniach tekst I (pomiń wstęp wydrukowany pochyłą czcionką).
przykładowa odp. Należało dokonać selekcji przedstawionych wydarzeń i wybrać najważniejsze. W streszczeniu pomija się dialogi i opisy. Nie podaje się własnych opinii. Język powinien być dostosowany do formy wypowiedzi - dominują zdania pojedyncze.
Zadanie 23.
Podaj sposób, w jaki artysta wyróżnił na obrazie postać Salomona.
przykładowa odp. postać stoi na podwyższeniu, osobno, jest oddzielona od reszty postaci. Uwagę zwraca jego postawa.
Zadanie 24.
Napisz, jaką funkcję pełni światło w ilustracji Gustave'a Dorego
przykładowa odp. wyróżnia kobietę pragnącą ocalić dziecko
Zadanie 25.
Wyjaśnij na czym polega kontrast w sposobie przedstawiania przez artystę dwóch matek.
przykładowa odp. Ogólnie - różni je sposób zachowania się. Bardziej szczegółowo - jedna chłodno, bez emocji, przygląda się scenie sądu, druga w geście rozpaczy przytrzymuje miecz, którym ma zostać przecięte dziecko.
Zadanie 26.
Co w wierszu symbolizują kamienie?
przykładowa odp. trud życia, porażki, niepowodzenia
Zadanie 27.
Poniosę je do końca.
Aż tam
Co w wierszu oznaczają pogrubione wyrażenia?
przykładowa odp. kres ludzkiego życia, koniec egzystencji, śmierć.
Zadanie 28.
Wymień trzy różne sposoby legalnego wpływania obywateli na decyzje władz gminy. Oceń, który jest najbardziej, a który najmniej skuteczny. Uzasadnij ocenę.
przykładowe odp.
czynny udział obywateli w wyborach samorządowych
inicjatywy obywatelskie
pisanie petycji, listów, skarg w sprawach istotnych dla gminy
działalność stowarzyszeń
udział w sesjach rady gminy, referendum
Uczeń mógł wybrać każdy sposób i właściwie go uzasadnić.
Zadanie 29.
Napisz rozprawkę "Czy wybór przyszłej szkoły jest dla gimnazjalistów trudną decyzją. Uwzględnij cechy gimnazjalistów oraz możliwości i konsekwencje wyboru".
Egzamin Gimnazjalny 2010 - test humanistyczny - arkusze - pdf
Egzamin Gimnazjalny 2010 - test humanistyczny - odpowiedzi - pdf
Egzamin gimnazjalny jest obowiązkowy - to warunek ukończenia szkoły. Osoby, które do niego nie podejdą, będą musiały powtarzać klasę i zdawać go w następnym roku.
Wyniki egzaminu będą znane pod koniec czerwca.
Testy z 2009 roku
Egzamin gimnazjalny 2009. Część humanistyczna.
Egzamin gimnazjalny 2009. Część matematyczno-przyrodnicza.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?