Budowa nowej trasy przed Odrę w Opolu. Ruszyły przygotowania

Redakcja
- Jesteśmy przeciwko budowie trasy dosłownie przez środek wyspy, miasto powinno budować obwodnicę południową - przekonuje Tomasz Golec, mieszkaniec Pasieki.
- Jesteśmy przeciwko budowie trasy dosłownie przez środek wyspy, miasto powinno budować obwodnicę południową - przekonuje Tomasz Golec, mieszkaniec Pasieki. Sławomir Mielnik
Na wyspie Pasiece pojawiły się ogłoszenia informujące, że rozpoczęła się procedura, która może umożliwić budowę trasy średnicowej. Mieszkańcy są zaskoczeni.

Mieszkańcy Pasieki nie kryją zdziwienia widząc w swojej dzielnicy ogłoszenia Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska informujące, że wpłynął z ratusza wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, niezbędnej do budowy trasy drogowej, która może przeciąć wyspę Pasiekę.

Ten dokument ma m.in. określić, jaki wpływ na środowisko i ludzi będzie miała planowana trasa. Ludzie mają także prawo zgłaszać do niego swoje uwagi

- Jesteśmy zaskoczeni z kilku powodów - mówi Urszula Spyrka, mieszkanka Pasieki. - Po pierwsze powieszono zaledwie kilka plakatów, a przecież konsultacje miały być bardzo szeroko prowadzone. Po drugie: dlaczego wszystko zaczęło się już teraz, skoro urząd miasta zapowiadał je najwcześniej za kilka miesięcy? Wreszcie po trzecie, dlaczego nikt nie zawiadamia bezpośrednio osób, którzy będą sąsiadować z planowaną drogą?

Mieszkańcy Pasieki są zaniepokojeni, bo jeśli drogę z centrum na Zaodrze poprowadzono by przez wyspę, na zawsze zburzy to ich spokój, ale z drugiej strony może pomóc rozładować problemy komunikacyjne centrum miasta.

Alicja Majewska, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska przekonuje jednak, że mieszkańcy będą się mogli wypowiedzieć wobec pomysłu budowy trasy.

- Rozpoczynamy całą procedurę, ale na razie jest ona na bardzo wstępnym etapie - twierdzi Alicja Majewska. - Na 99 procent do takiej inwestycji będzie musiał być sporządzony specjalny raport o jej oddziaływaniu na środowisko. To on pokaże, jak na otoczenie będzie oddziaływać inwestycja. I ten dokument będą mogli ocenić mieszkańcy. Na pewno pojawią się dodatkowe ogłoszenia informujące o tym, kiedy i gdzie można będzie zgłaszać swoje uwagi.
Przedstawiciele RDOŚ podkreślają też, że jednocześnie rozpoczęli procedurę środowiskową niezbędną dla budowy alternatywnych tras z centrum na Zaodrze - przez wyspę Bolko lub jako fragment obwodnicy południowej (od ulicy Strzeleckiej do Krapkowickiej).

W przypadku tych dróg również powstaną tzw. raporty środowiskowe. - Trudno dziś określić, ile ta procedura potrwa, wiele zależy np. do tego, jak sprawni będą wykonawcy raportów - twierdzi Alicja Majewska.

Formalności mogą jednak trwać bardzo długo. Dobrze pokazuje to przykład fragmentu obwodnicy południowej, który koliduje z cmentarzem na Półwsi.

Pozytywna opinia środowiskowa została - na wniosek ekologów - uchylona przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w 2012 roku. Teraz projekt jest poprawiany, ale na dobrą sprawę nie wiadomo, czy uda się uzyskać zgodę na jego realizację.

W ratuszu zdają sobie sprawę, że z budową nowej trasy przed Odrę może być podobnie dlatego przyjęto aż trzy warianty przebiegu drogi.

Prezydent Ryszard Zembaczyński spodziewa się, że dla dwóch z nich (Pasieka i obwodnica południowa) uda się uzyskać pozytywne decyzje środowiskowe jeszcze w tym roku. Dopiero potem ratusz zorganizuje konsultacje z mieszkańcami w sprawie wyboru do realizacji jednej z tras.

Realnie patrząc, budowa drogi - która ma być finansowa z pieniędzy pozyskanych ze sprzedaży akcji ECO - może rozpocząć się najwcześniej za dwa, może trzy lata.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska