Głównym elementem proponowanego nauczycielom i uczniom zestawu jest książeczka zawierająca zbiór piosenek i rymowanek, płyta CD, zeszyt ćwiczeń, karty obrazkowe i pacynki - mówi Aleksandra Larysz, autorka projektu "Niemiecki na wesoło".
- Do wszystkich wierszyków i piosenek dołączone są propozycje zabawy, ale możliwości ich interpretacji jest oczywiście znacznie więcej.
Na płycie wierszyki czyta Martin Cichon, a piosenki śpiewa grupa wokalna Młodzieżowego Studium Muzyki Rozrywkowej w Oleśnie. Autorka projektu skorzystała z konsultacji metodycznych Niemieckiego Towarzystwa Oświatowego.
- Zależało mi, aby dzieci bawiły się językiem niemieckim i po niemiecku - dodaje Aleksandra Larysz - posługując się przy tym wszystkimi zmysłami i wykorzystując naturalne predyspozycje. Poprzez śpiew, zabawę, ćwiczenia imitacyjne, obserwację i ruch nauka odbywa się mimowolnie. A przyswojone treści zostają w sposób trwały zapamiętane.
Autorka projektu jest absolwentką Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Opolu. Studiowała filologię angielską na uniwersytecie w Bochum, gdzie mieszkała przez pięć lat. Ma doświadczenie tłumaczki z angielskiego i niemieckiego oraz pracy w opolskich szkołach w charakterze nauczycielki obu tych języków. "Niemiecki na wesoło" będzie poszerzany o kolejne części i nowe materiały dydaktyczne.
- Proponowane wierszyki i piosenki są krótkie, bardzo bliskie tematyką dziecku, rymują się oraz łatwo wpadają w ucho - mówi Agata Makiola, autorka opinii o projekcie i prezes opolskiej sekcji Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego. - Dzięki odpowiednim podkładom muzycznym dzieci uczą się szybko, a następnie nucą lub śpiewają same, co wspomaga utrwalanie poznanego słownictwa.
Elżbieta Fałat-Musiał korzysta z projektu, pracując z dziećmi w opolskim przedszkolu nr 33 "Karolinka". - Pomocy do nauczania niemieckiego w przedszkolu zwyczajnie brakuje - mówi pani Elżbieta. - W tych materiałach piosenki są chwytliwe i dostosowane do możliwości dzieci, a wierszyki mówią o sprawach im bliskich. Do każdej piosenki i rymowanki mamy też zestaw zabaw.
Wreszcie z pomocą kart pracy można utrwalać poznany materiał. Przykładowo, ze starszakami nazwy cyfr i liczb powtarzamy, umieszczając je na tarczy zegara. Dzieci chętnie bawią się pacynkami - Julią i Oskarem - i utożsamiają się z nimi. Uczą się więc tym chętniej.
Więcej szczegółów: www.niemieckinawesolo.pl
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?