Mieszkańcy Głogówka żądają obwodnicy

Krzysztof Strauchmann
Krzysztof Strauchmann
Komitet społeczny założyli mieszkańcy Głogówka i sąsiedniego Mochowa. Liczą na poparcie kolejnych osób i instytucji.
Komitet społeczny założyli mieszkańcy Głogówka i sąsiedniego Mochowa. Liczą na poparcie kolejnych osób i instytucji. Krzysztof Strauchmann
Dwudziestu mieszkańców zarejestrowało społeczny komitet na rzecz budowy obwodnicy miasta. Zamierzają nawet blokować drogę.

Komitet zaczął działalność od organizacji konferencji prasowej.

- To oddolna, społeczna inicjatywa - przekonuje Dariusz Kolbek, radny powiatowy PiS. - Ludzie domagają się działań, bo chodzi o ich bezpieczeństwo. Znamy problemy budżetu państwa, wiemy, że budowa nie nastąpi szybko, ale już teraz trzeba ustawić jakiś harmonogram, plan działania w sprawie obwodnicy.

- Tak jak mieszkańcy Niemodlina będziemy chodzić po przejściach, protestować, żeby władze zobaczyły nasz problem - zapowiada sołtys sąsiedniego Mochowa Edward Rosa. - Na odcinku drogi krajowej nr 40 od Kędzierzyna- Koźla do Kłodzka wszystkie miasta mają już obwodnice, poza Nysą i Głogówkiem.

- W ciągu 15 lat na tej drodze było już kilka wypadków - skarży się Marian Zdziechowicz, mieszkający przy "krajówce" w Głogówku. - W niektórych budynkach pękają ściany od drgań, asfalt trzeba naprawiać kilka razy w roku, hałas nie pozwala w nocy spać. Ta droga prowadzi przez ciasną zabudowę centrum miasta i nie nadaje się dla ciężkich aut.
Komitet w pierwszej kolejności zamierza wystąpić z petycjami do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jeśli nie uzyska satysfakcjonującej odpowiedzi, to zapowiada protesty.

- Dla nas główną przesłanką w takich sprawach jest wielkość ruchu na drodze, a tego protesty społeczne nie zmienią - komentuje Michał Wandrasz, rzecznik opolskiego oddziału GDDKiA. - W Nysie czy Niemodlinie w ciągu doby przez drogę krajową przejeżdża 15 - 17 tys. pojazdów. W Kędzierzynie przez centrum odbywa się ruch transportów niebezpiecznych. To są nasze priorytety. W Głogówku, według ostatnich pomiarów, w ciągu doby po drodze krajowej przejeżdża 7,4 tys. samochodów. To mniej niż średnia wojewódzka na tych drogach, która wynosi ponad 8 tys.

- Do 2020 roku plany budowy obwodnicy Głogówka są nierealne - komentuje burmistrz Andrzej Kałamarz. - Skoncentrujmy się raczej na staraniach o fotoradary w Mochowie i Starych Kotkowicach, o remonty chodników. To poprawi bezpieczeństwo ludzi. To jest kolejny komitet, który powstał w sprawie obwodnicy. Komitety zaczynają działalność przed wyborami, a potem cichną.

W latach 2007 - 2008 GDDKiA przygotowała już wstępne koncepcje przebiegu obwodnicy Głogówka. Prace wstrzymano po protestach właścicieli gruntów, którzy nie chcieli na swoim terenie nowej drogi. Teraz zmieniły się i możliwości finansowe budżetu państwa, i priorytety rządzących. Władze centralne stawiają głównie na budowę autostrad i dróg ekspresowych. Listę planowanych obwodnicy miejskich zredukowano z ponad 50 do 12 w całym kraju.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska