Nieudane wakacje? Jak ubiegać się o odszkodowanie z biura podróży

Redakcja
Zmiana kategorii hotelu, daty wylotu, powrotu, ceny – to zmiany istotnych warunków umowy. Dlatego konsument musi jak najszybciej zostać o nich poinformowany i zdecydować, czy się na nie zgadza.
Zmiana kategorii hotelu, daty wylotu, powrotu, ceny – to zmiany istotnych warunków umowy. Dlatego konsument musi jak najszybciej zostać o nich poinformowany i zdecydować, czy się na nie zgadza. Archiwum SXC
Zły hotel, niesmaczne jedzenie, brak plaży... - Na reklamacje nieudanych wakacji masz 30 dni - mówi Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W piątek pisaliśmy o turystach, którzy po przylocie na grecką wyspę Korfu dowiedzieli się, że nie będą mieszkać w hotelu, który wykupili, bo nie ma tam miejsc. Czy w takich sytuacjach można zażądać natychmiastowego powrotu do kraju na koszt organizatora imprezy?
Oczywiście, jeżeli turyści nie zgadzają się na to, aby zamieszkać w innym hotelu. Jednak wiele będzie zależało od tego, czy można od ręki kupić bilet powrotny, nie jest wykluczone, że szybki powrót nie będzie niemożliwy. Perspektywa zmarnowanego urlopu może zachęcić do wyrażenia zgody na zakwaterowanie w innym hotelu. Jeśli jest lepszej kategorii - klient nie dopłaca do niego. Jeśli gorszej - turysta musi otrzymać zwrot różnicy w cenach.

Kiedy organizator imprezy powinien poinformować, że nie może turysty zakwaterować w wykupionym hotelu?
Jak najszybciej. Jeśli wiedział o tym jeszcze przed wylotem czy wyjazdem turystów - to przed wyprawą. Zmiana kategorii hotelu, daty wylotu, powrotu, ceny - to zmiany istotnych warunków umowy. Dlatego konsument musi jak najszybciej zostać o nich poinformowany i zdecydować, czy się na nie zgadza.

Czy po powrocie do kraju turysta może reklamować usługę, chociaż zgodził się na pobyt w innym hotelu?

W takiej sytuacji, tzw. świadczenie zastępcze, czyli zakwaterowanie w innym hotelu, zostało zrealizowane za zgodą konsumenta. Jeżeli nie otrzymał różnicy w cenie, powinien złożyć reklamację. Reklamacji podlegają też inne kwestie związane z zakwaterowaniem i transportem, nawet monotonny jadłospis i brak klimatyzacji. Reklamacja powinna zawierać określenie roszczeń, jakich oczekujemy, czyli np. wysokość oczekiwanej obniżki ceny imprezy.

Jak oszacować te roszczenia, skoro ustawa o usługach turystycznych nie precyzuje sposobu wyliczania wysokości odszkodowania?
Pomocna jest tabela frankfurcka (dostępna na stronie uokik.gov.pl - przyp. red.). Nie ma ona mocy wiążącej, ale jest zwyczajowo uznawana przez wielu przedsiębiorców turystycznych.

Co robić, jeśli turysta uważa, że proponowana mu przez biuro podróży rekompensata jest niewystarczająca? Od razu iść do sądu?
Klient może wcześniej skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów lub urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na siedzibę organizatora wyjazdu.

Ile czasu ma turysta na złożenie reklamacji?
30 dni od daty zakończenia imprezy. Tyle samo czasu ma biuro na odpowiedź.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska