Co czwarty Opolanin dał jeden procent

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
Skala działalności organizacji pożytku publicznego w regionie zależy od wsparcia udzielanego przez Opolan. Na zdjęciu podopieczni fundacji Horyzont podczas wycieczki do Chorzowa.
Skala działalności organizacji pożytku publicznego w regionie zależy od wsparcia udzielanego przez Opolan. Na zdjęciu podopieczni fundacji Horyzont podczas wycieczki do Chorzowa. Archiwum prywatne
W tym roku 268 665 Opolan zawnioskowało o przekazanie 1 proc. ich podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozliczeniach za 2013 rok. W sumie przekazaliśmy 10 229 877 zł - wynika z danych Izby Skarbowej w Opolu.

To niewiele więcej niż przed rokiem, kiedy w zeznaniach za 2012 rok przekazaliśmy 10 160 041 zł, tyle że grono osób, które się na to zdecydowały, było liczniejsze - 278 081.

W całym kraju Polacy przekazali ponad 0,5 mld zł w ramach odpisu z jednego procentu. Dzięki temu padł kolejny rekord pod względem wysokości kwoty i liczby podatników (11,2 mln).

Najhojniejsi byli mieszkańcy woj. mazowieckiego z 118,7 mln zł, na drugim miejscu byli mieszkańcy śląskiego - 68 mln zł, a na trzecim wielkopolskiego - 46 mln zł.

Trzy ostatnie miejsca pod względem kwoty zajęły: lubuskie (11,1 mln zł), świętokrzyskie (10,9 mln zł) i właśnie opolskie.

Nowości w urzędach

Nowości w urzędach

W 2015 r. planowane jest uruchomienie portalu podatkowego w ramach projektu e-Deklaracje. - Pozwoli on na udostępnianie wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego PIT-37 podatnikowi nie prowadzącemu działalności gospodarczej - wyjaśnia Agnieszka Jóźwin-Dalecka, rzeczniczka prasowa Izby Skarbowej w Opolu. - Funkcjonowanie portalu nie utrudni podatnikom korzystania z prawa do przekazywania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Ten, kto otrzyma wstępnie wypełnione zeznanie, będzie mógł je zaakceptować lub uzupełnić o informacje dotyczące korzystania z ulg podatkowych, darowizn, czy też przekazania 1 procentu. PIT-37 ma być dostępny dla podatników na portalu na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku.

700 zł zdobyła w tym roku z odpisów z 1 procentu Fundacja Pomocy Dzieciom i Rodzinie Horyzont w Opolu.

- W zeszłym roku było ponad 2 tysiące złotych - mówi Wojciech Zabrocki, założyciel fundacji. - Konkurencja jest spora. Co roku pojawiają się nowe organizacje pożytku publicznego, które też chcą wykroić kawałek z tego tortu. Z samymi ulotkami trudno nam się przebić, a na poważniejszą reklamę nie mamy pieniędzy...

Fundacja działa od 2009 r., prowadzi dwie świetlice środowiskowe: przy ul. Sienkiewicza i w szkole podstawowej w Groszowicach. Korzystają z nich dzieci z rodzin wielodzietnych lub wychowywane przez jednego rodzica - w sumie 54. - W świetlicach mają możliwość spokojnego odrobienia lekcji - mówi Zabrocki. - Organizujemy im też dodatkowe zajęcia.

Opolska fundacja prowadzi także punkt wydawania żywności, a w ubiegłym roku zorganizowała I Ogólnopolski Festiwal Piosenki Dziecięcej i Młodzieżowej w Opolu. - Pieniądze z odpisu przeznaczamy na materiały do świetlic. Każda złotówka jest nam bardzo potrzebna - podkreśla Zabrocki.

O tym, że złotówki potrafią się mnożyć, i to do niemałych kwot, mówi także Beata Balicka-Błagitka, rzeczniczka Diecezjalnej Fundacji Ochrony Życia. - Ciągle zbyt mało Opolan decyduje się na przekazywanie 1 procentu z podatku. Być może wychodzą z założenia, że 5 zł nie stanowi dla nikogo różnicy, ale już pomnożone przez dziesiątki tysięcy ofiarodawców daje spore sumy - podkreśla.

W tym roku opolska fundacja szacuje, że z odpisu pozyska ponad 300 tys. zł. Jest w czołówce najhojniej wspieranych przez podatników.

- Niepokojące jest jednak to, że o ile kwota jest nieco wyższa niż w ub.r., to aż o około 50 tys. zł mniej przekazali mieszkańcy Opolszczyzny - mówi Beata Balicka-Błagitka. - Co znaczy, że albo rozłożyło się to na inne organizacje w regionie, albo mniej osób przekazuje pieniądze.

Żeby uzyskać taką sumę, DFOŻ wystarała się w tym roku o reklamę w internecie (zdobyła na nią grant z Fundacji Google), utworzyła program do składania deklaracji z wpisanym KRS-em, plakaty i ulotki. Fundację rekomendowali też księża podczas kolędy. Pieniądze z 1 proc. zostaną przeznaczone na utrzymanie domu matki i dziecka, z którego rocznie korzysta około 60 kobiet i dzieci, na działalność ośrodka adopcyjnego i poradni rodzinnej.

Przemysław Parkitny z Miejskiego Centrum Organizacji Pozarządowych w Opolu zauważa, że reklama jest konieczna. - Kiedy przez poprzednie lata prowadziliśmy intensywną kampanię opolskich OPP, to efekty finansowe były lepsze - ocenia Parkitny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska