Jak można było zaprzepaścić obwodnicę Olesna za pół miliarda złotych [wideo]

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Dopóki Olesno nie będzie miało obwodnicy, tiry nadal będą przejeżdżały obok czterech szkół, domu kultury i przedszkola.
Dopóki Olesno nie będzie miało obwodnicy, tiry nadal będą przejeżdżały obok czterech szkół, domu kultury i przedszkola. Mirosław Dragon
23-kilometrowa obwodnica Olesna w ciągu drogi krajowej nr 11 miała być gotowa do 2010 roku. Wszelkie prace nad inwestycją przerwano po protestach burmistrza Sylwestra Lewickiego.

Brak obwodnicy to dla mieszkańców Olesna nieszczęście, ponieważ krajowa "jedenastka" przebiega przez środek miasta, obok czterech szkół, domu kultury i przedszkola.

Obwodnica Olesna miała być zbudowana w latach 2008-10, jednak inwestycję przerwały protesty i odwołania najpierw burmistrza Lewickiego, a następnie popierających go komitetów protestacyjnych.

Lewicki odwołał się od decyzji uzgadniającej budowę obwodnicy południowej. Później każdą decyzję administracyjną zaskarżały w sądzie popierające go komitety administracyjne.

Wszystko dlatego, że burmistrz Olesna opracował własny przebieg trasy. Tylko że zrobił to już po zakończeniu konsultacji społecznych.

Finał był taki, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu przerwała wszelkie prace nad przygotowaniami inwestycji, winą obarczając Sylwestra Lewickiego.

GDDKiA oceniła, że wariant błękitny zaproponowany przez burmistrza to "nieudolna kompilacja wariantu odrzuconego na wstępnym etapie".

- Olesno samo strzeliło sobie w kolano - powiedział poseł Leszek Korzeniowski na spotkaniu z mieszkańcami Olesna.
- Najgorszą decyzją był brak decyzji w sprawie przebiegu obwodnicy Olesna. Tracimy czas, a pieniądze się rozchodzą na inne inwestycje - oceniła podczas wizyty na Opolszczyźnie Bożena Przewoźna, prezes Stowarzyszenia Droga S11.

Teraz temat obwodnicy Olesna znowu wrócił, ponieważ marszałek Opolszczyzny Andrzej Buła negocjuje z rządem Kontrakt Terytorialny dla Opolszczyzny. Jedną z części tego kontraktu ma być dotacja na budowę obwodnicy Olesna (w 2006 roku koszt samej obwodnicy szacowano na 500 mln zł).

Tylko że inwestor (GDDKiA) chce obwodnicy na południe od Olesna, a burmistrz na północ od miasta (czyli tzw. wariant błękitny). Zapytaliśmy Sylwestra Lewickiego, czy znowu będą spory o przebieg trasy.

- Od dwóch lat temat obwodnicy jest otwarty, zakończyły się wszelkie protesty w sądzie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma czystą sytuację - mówi Sylwester Lewicki.

Nie chciał jednak dodać, czy zgodzi się na przebieg proponowany przez inwestora.

Czytaj więcej o obwodnicy Olesna w piątek (3 października) w tygodniku "NTO Olesno-Kluczbork" - bezpłatnym dodatku do papierowego wydania "Nowej Trybuny Opolskiej" - lub kup e-wydanie NTO.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska