Jest decyzja. Będzie obwodnica północna Kędzierzyna-Koźla

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Po Kędzierzynie-Koźlu jeździ bardzo dużo ciężarówek z materiałami niebezpiecznymi. To właśnie z tego powodu trzeba zbudować północną obwodnicę.
Po Kędzierzynie-Koźlu jeździ bardzo dużo ciężarówek z materiałami niebezpiecznymi. To właśnie z tego powodu trzeba zbudować północną obwodnicę. Tomasz Kapica
Rada Ministrów zatwierdziła budowę ważnej dla miasta drogi. Budowa może ruszyć w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat.

Północną obwodnicę Kędzierzyna-Koźla na listę priorytetowych inwestycji w kraju wciągnęło najpierw Ministerstwo Infrastruktury.

Już to dawało duże nadzieje, że po wielu latach oczekiwań w końcu znajdą się pieniądze na ten cel.

Chęć realizacji inwestycji została podtrzymana przez nowego szefa resortu infrastruktury i wreszcie trafiła na obrady Rady Ministrów.

ZOBACZ: Kontrakt Terytorialny dla Opolskiego: 60 projektów za 1,7 mld euro

Ta wpisała ją do tzw. kontraktu terytorialnego województwa opolskiego. To oznacza, że będzie zrealizowana do 2020 roku.
- Wiele wskazuje jednak na to, że powstanie ona szybciej, niż później - mówi Brygida Kolenda-Łabuś, posłanka PO, która lobbowała za jej budową.

To oznacza, że prace mogłyby ruszyć w ciągu dwóch, trzech lat. Zanim to się jednak stanie, trzeba przygotować nową dokumentację techniczną, ponieważ stara już się zdezaktualizowała.

Przez Kędzierzyn-Koźle przejeżdża rocznie co najmniej 100 tysięcy ton materiałów niebezpiecznych. Co najmniej, bo są to dane jedynie z trzech największych firm chemicznych na terenie miasta, a w sumie jest ich kilkadziesiąt. Wożone są przez cysterny wąskimi, miejskimi drogami. Są gotowe opracowania dotyczące symulacji ewentualnej katastrofy drogowej związanej z wybuchem cysterny pełnej chemikaliów. Niestety, nie napawają one optymizmem. W niektórych fragmentach miasta po wypadku takiej cysterny w bezpośredniej strefie rażenia mogłyby się znaleźć setki ludzi.

Obwodnica północna, która te zagrożenia istotnie zmniejszy, ma poprowadzić od kędzierzyńskiego osiedla Piastów przez Blachownię i Sławięcice do Ujazdu i autostrady A4. Jej koszt to 250 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska