Opole na 3. miejscu w kraju w rankingu 'miejsc sprzyjąjących edukacji'!

Iwona Kłopocka-Marcjasz
Iwona Kłopocka-Marcjasz
Ranking Evidence Institute potwierdza tradycyjnie dobrą opinię o opolskich szkołach.
Ranking Evidence Institute potwierdza tradycyjnie dobrą opinię o opolskich szkołach. Mariusz Kapala/MR
W szkołach Opola mamy jakość nauczania na najwyższym poziomie - wynika z ogólnopolskiego rankingu Evidence Institute. W grupie dużych miast, powyżej 100 tys. mieszkańców, lepiej jest tylko w Rzeszowie i Warszawie.

Celem rankingu "Miejsca sprzyjające edukacji" było wskazanie samorządów i miejsc w Polsce, gdzie edukacja - jakość nauczania - jest na najwyższym poziomie. Opole zajęło trzecie miejsce w kraju w grupie miast powyżej 100 tys. mieszkańców.

Duże miasta stoją przed największymi wyzwaniami pod względem organizacji i zarządzania oświatą. Tu liczy się przede wszystkim dobra strategia, efektywne wydatkowanie pieniędzy oraz tworzenie systemu zapewniania jakości kształcenia na większą skalę.

Ranking składa się z trzech miar. "Dobry start" oceniano na podstawie odsetka dzieci w wieku 3 i 4 lat korzystających z przedszkoli (u nas to 75 proc.) oraz wyników sprawdzianu szóstoklasistów. Ten ostatni został skorygowany o czynniki różnicujące gminy (wielkość, zamożność, bezrobocie).

Miara "nierówności" odzwierciedla zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów w gminie ( im więcej jest uczniów z wynikami daleko poniżej i daleko powyżej przeciętnej, tym niższa pozycja danego samorządu w rankingu.)

Miara "postępu" pokazuje jak duży postęp w gimnazjum uczynili uczniowie w stosunku do potencjału po szkole podstawowej.

- Trzecie miejsce wśród dużych miast to olbrzymi sukces wszystkich ludzi związanych z edukacją w Opolu - od nauczycieli, przed dyrektorów, a skończywszy na wspierających szkoły władzach miasta - podkreśla Irena Koszyk, naczelnik miejskiego Wydziału Oświaty.
- To dowód, że nasza wizja polityki oświatowej zyskała akceptację w szkołach i jest przez nie realizowana. Rezultatem tej polityki jest np. bardzo niski w Opolu wskaźnik nierówności. Jako zasadę przyjęliśmy, że wszystkie szkoły dostają pieniądze na zajęcia pozalekcyjne, bo szkoła z założenia ma być miejscem rozwijania talentów i pasji. We Wrocławiu, aby dostać na to pieniądze, trzeba pisać projekty. Takich rozwiązań systemowych mamy więcej - nauka pływania dla wszystkich, podział na grupy na przedmiotach badawczych, finansowanie doradztwa zawodowego, rozbudowa oferty MDK i wiele innych. Wynik rankingu cieszy także dlatego, że obrazuje nie spektakularne efekty, ale proces dydaktyczny, wymagający wizji i konsekwencji realizowania - podkreśla Irena Koszyk .

Każda gmina może sprawdzić swoją pozycję w kraju i regionie na stronie ewidenceinstitute.pl/miejsca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska