Wielkie liczenie aut na Opolszczyźnie. Czy powstanie obwodnica Olesna?

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Jeden z protestów mieszkańców Niemodlina domagających się budowy obwodnicy. Według ostatnich obliczeń przez to niewielkie miasto przejeżdża na dobę ponad 12 tysięcy pojazdów.
Jeden z protestów mieszkańców Niemodlina domagających się budowy obwodnicy. Według ostatnich obliczeń przez to niewielkie miasto przejeżdża na dobę ponad 12 tysięcy pojazdów. archiwum/mariusz jarzombek
Na podstawie pomiaru ruchu decyduje się, które drogi przebudować i gdzie budować nowe. Radni sejmiku województwa apelują do rządu o budowę obwodnicy Olesna.

Najruchliwsze drogi

Najruchliwsze drogi

Najbardziej obciążoną drogą w regionie jest autostrada A4. Według poprzedniego pomiaru pomiędzy węzłem Nogowczyce w powiecie strzeleckim a granicą z województwem śląskim na dobę przejeżdża aż 31 830 samochodów, natomiast pomiędzy węzłem Przylesie a Dolnym Śląskiem - 30 735.

Zaraz po autostradzie najbardziej obciążone ruchem w regionie jest skrzyżowanie dróg krajowych nr 94 i 46 pomiędzy Wrzoskami a Karczowem. Na dobę przejeżdżają tam 21 462 pojazdy. To również jedno z najniebezpieczniejszych skrzyżowań w regionie. Skrzyżowanie DK 46 i 94 jest zgłaszane co roku do Programu Redukcji Liczby Ofiar Śmiertelnych na Drogach Krajowych. Przy przyznawaniu pieniędzy na ten cel decyduje liczba ofiar śmiertelnych, koszt zadania (im mniejszy, tym lepiej) oraz partycypacja samorządów (im większa, tym lepiej). Na razie "grzybek" czeka na swoją kolej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła właśnie liczenie samochodów w ramach generalnego pomiaru ruchu.

Na Opolszczyźnie ustawionych jest 86 punktów pomiarowych. W całej Polsce jest ich blisko 2 tysiące. Natężenie ruchu będzie mierzone w wybranych dniach stycznia, marca, maja, lipca, sierpnia, października i grudnia. Wyniki podane zostaną na początku 2016 roku.

- Pomiar prowadzimy co pięć lat i jest on podstawowym źródłem informacji o ruchu na drogach wykorzystywanym m.in. do podejmowania decyzji o przebudowie już istniejących dróg i budowie nowych oraz opracowywania projektów organizacji ruchu - wyjaśnia Michał Wandrasz z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

To między innymi na jego podstawie podjęta została decyzja o budowie obwodnicy Nysy, która ruszy w tym roku. Według badań z 2010 roku przez Nysę drogą krajową nr 46 przejeżdżało wówczas 16 825 pojazdów dziennie, a drogą nr 41 wjeżdżało do tego miasta 16 357 pojazdów.

- Teraz konsorcjum firm, które wygrało przetarg, aktualizuje dokumentację techniczną i uzyskuje wszystkie pozwolenia. Wbicie pierwszej łopaty planujemy na kwiecień - mówi Michał Wandrasz.
Również trzy kolejne obwodnice, które zaplanowane są do budowy na lata 2014- 2023 w regionie: Kędzierzyna-Koźla (w latach 2017-2021), Myśliny (2016-2018) i Niemodlina (2016-2019), wytypowane zostały na podstawie pomiarów ruchu. Przez niewielki Niemodlin przejeżdża ponad 12 tys. pojazdów na dobę!

Jedną z najbardziej obciążonych ruchem dróg na Opolszczyźnie jest krajowa jedenastka w Oleśnie - prawie 15 tys. pojazdów na dobę. Budowy obejścia tego miasta nie ma jednak w planach. To dlatego na wtorkowej sesji sejmiku wojewódzkiego radni wystosowali apel do rządu, by ujął budowę obwodnicy tego miasta wraz z obejściem Bąkowa.

- Za kilka lat skończą się unijne pieniądze i inwestycja może być zagrożona - mówi Tomasz Kostuś, członek Zarządu Województwa Opolskiego.

GDDKiA odpowiada, że Olesno miało swoją szansę kilka lat temu, ale ludzie nie mogli dogadać się co do jej przebiegu.

- Teraz będzie mogła powstać w ramach przebudowy drogi krajowej nr 11 na drogę ekspresową S11 - mówi Michał Wandrasz. - Kiedy? Tego dokładnie nie wiadomo.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska