Modernizują opolskie linie kolejowe, by zapobiegać wypadkom

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Dzięki przeprowadzonej przez ostatnie lata modernizacji kolei znacznie zmniejszyła się liczba wypadków.
Dzięki przeprowadzonej przez ostatnie lata modernizacji kolei znacznie zmniejszyła się liczba wypadków. archiwum
25 miliardów zł w ciągu 4 lat lat wydał budżet państwa na poprawę bezpieczeństwa na kolei. Wiele zrobiono w tej sprawie na Opolszczyźnie.

Wrzesień 2013 roku. Na torze 4 przy peronie 2 na stacji Opole Główne stoi pociąg InterREGIO z Jeleniej Góry do Krakowa. Na ten sam tor wjeżdża skład TLK relacji Lublin - Wrocław. Maszynista ostro hamuje, pociąg zatrzymuje się około 50 metrów od składu InterREGIO.

Kolejny przypadek. Kwiecień 2012 roku. Pociąg relacji Opole - Brzeg za stacją Opole Zachodnie wjeżdża na niewłaściwy tor. Maszynista orientuje się, że zwrotnice ułożone są tak, iż pokierują skład w kierunku Nysy, a nie Brzegu. Zatrzymuje pociąg i wycofuje.

To tylko przykłady groźnych incydentów, do których doszło na szlakach kolejowych Opolszczyzny w ostatnich latach.

Najwięcej wypadków zdarza się na przejazdach, z winy kierowców, a także pieszych, którzy przechodzą przez tory w miejscach niedozwolonych. To aż 70 procent wszystkich niebezpiecznych zdarzeń na kolei.

- Żeby zapobiegać, wciąż modernizujemy infrastrukturę kolejową i poprawiamy bezpieczeństwo - mówi Mirosław Siemienic z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Na poprawę bezpieczeństwa Grupa PKP przeznaczyła w ciągu czterech lat 25 mld zł (w tym czasie liczba wypadków zmniejszyła się o jedną czwartą).

Na Opolszczyźnie wyeksploatowane urządzenia kierowania ruchem na przejazdach kolejowych zastępowane są nowoczesną sygnalizacją świetlną i dźwiękową lub rogatkami zamykanymi automatycznie przez nadjeżdżający pociąg. Przejazdy są także wyposażane w monitoring - wszystko, co dzieje się na przejeździe, jest rejestrowane. Na najruchliwszych przejazdach kolej montuje dodatkową sygnalizację dla maszynistów, która informuje o stanie urządzeń, a w przypadku ich uszkodzenia - o tym, że muszą zwolnić do 20 km/h.

Z kolei w PKP Intercity wprowadzono dla maszynistów codzienne kontrole trzeźwości i zakaz rozmów przez telefon komórkowy. W 2014 roku PKP Intercity zainstalowało kamery we wszystkich swoich lokomotywach. System rejestruje obraz przed lokomotywą wraz z parametrami pojazdu. Materiał z kamer wykorzystywany jest także podczas szkoleń.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska