I Ty możesz założyć punkt przedszkolny - część III

Tomasz Wróblewski
Tomasz Wróblewski
sxc
Pierwsze części naszego poradnika poświęciliśmy omówieniu nowych zasad tworzenia punktów przedszkolnych i zespołów wychowania przedszkolnego.

Wynikają one z Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form, a także z rozporządzenia z dnia 18 czerwca 2008. Teraz przyszyła pora, żeby omówić praktyczne aspekty tego rozporządzenia.

Zakładając nową formę placówek przedszkolnych, zarówno punktu przedszkolnego jak i zespołu wychowania przedszkolnego, trzeba po pierwsze przygotować program nauczania. Priorytetem ich działania powinna być możliwości zrealizowania podstawy programowej. Grupy, w których przebywa od trzech do dziesięcioro dzieci podstawy te mogą zrealizować w mniejszym wymiarze godzin.

Duże grupy natomiast, powinny spotykać się na zajęciach prowadzonych co najmniej pięć godzin dziennie. Warto też wspomnieć o tym, że im częściej dziecko w takich spotkaniach będzie uczestniczyło tym lepiej przygotuje się do podjęcia nauki w szkole, odnoszenia tam sukcesów i radzenia sobie z problemami.

Uwaga! We wszystkich formach wychowania przedszkolnego zajęcia realizowane są zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.

Niestety na razie, nie został on dostosowany do nowych form wychowania przedszkolnego - mówi Natalia Żurek, rzecznik Prasowy Kinder Centrum.
Aktualnie przygotowywana jest nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Do czasu wprowadzenia go w życie obowiązuje więc rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 r.
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zakłada ono, że wychowanie przedszkolne obejmuje wspomaganie rozwoju i wczesną edukację dzieci od trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Przedszkola zapewniają opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Tworzą warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie "gotowości szkolnej".

Przedszkola wobec rodziców pełnią funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:
1) pomagają w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
2) informują na bieżąco o postępach dziecka,
3) uzgadniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych.
- Rozporządzenie dające możliwość tworzenie punktów przedszkolnych i zespołów wychowania przedszkolnego, dało rodzicom większe możliwości. Mogą oni bowiem czynnie uczestniczyć w pracy przedszkola, w starych podstawach programowych nie jest to ujęte - mówi rzecznik Kinder Centrum.

Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
Wynikające z powyższego celu zadania, dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, nauczyciel realizuje w ramach określonych obszarów edukacyjnych.
I.Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Realizowane między innymi przez:
1. Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.
2. Organizowanie działań umożliwiających poznawanie wielowymiarowości człowieka.
4. Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
13. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości.
II. Nabywanie umiejętności poprzez działanie
m.in.
1. Wspieranie samodzielnych działań dziecka.
2. Umożliwianie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
3. Pomaganie dziecku w dostrzeganiu problemów, planowaniu i realizowaniu zadań.
III. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie
m.in.
1. Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.
2. Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "Ja" i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa.
3. Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych
IV. Budowanie systemu wartości
m.in.
1. Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, takich jak dobro, prawda, miłość, piękno.
2. Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich i filmowych oraz w podejmowaniu próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska