Przedszkoli jest zdecydownie za mało

Natalia Popczyk
Natalia Popczyk
Na opolszczyźnie jedynie 38 procent czterolatków chodzi do przedszkola.
Na opolszczyźnie jedynie 38 procent czterolatków chodzi do przedszkola. fot. sxc
W Polsce tylko co czwarte dziecko objęte jest wychowaniem przedszkolnym. Na opolszczyźnie jedynie 38 procent czterolatków chodzi do przedszkola.

We Włoszech, Francji, Belgii czy Hiszpanii, procent ten dochodzi do stu. Lepsi od nas są zarówno Czesi, Chorwaci, Litwini jaki i Grecy. Wszystko dlatego, że przedszkoli jest zdecydowanie za mało.

Ich prowadzenie to podstawowe zadanie gminy, ale niestety na początku lat dziewięćdziesiątych w wyniku transformacji ustrojowej i bardzo szybkiego zubożenie społeczeństwa, a także wysokiego bezrobocia, sporo placówek zostało zamkniętych.

Teraz bardzo trudno tę sieć odbudować. Według danych z Systemu Informacji Oświatowej (stan na 30.09.2007), na ogólną liczbą 2478 polskich gmin, aż w 539 nie ma ani jednego przedszkola.

W szkołach znajdują się 2143 oddziały przedszkolne dla sześciolatków. Aktualnie wychowaniem przedszkolnym objętych jest w skali kraju średnio ok. 44% dzieci w wieku 3-6 lat. To najmniejszy wskaźniki upowszechniania wychowania przedszkolnego wśród krajów Unii Europejskiej.

Opolszczyzna jest w tej szczęśliwej sytuacji, że jesteśmy jedynym województwem w całej Polsce, w którym w każdej gminie działa przedszkole. Co więcej nasze gminy jak mogą wspierają swoje palcówki.

Dobre praktyki

Gmina Niemodlin
Gmina wspólnie z publicznymi przedszkolami z terenu gminy realizuje projekt pt.: "Upowszechnienie edukacji przedszkolnej w Gminie Niemodlin". Objęte są nim cztery przedszkola: Publiczne Przedszkole nr 1 w Niemodlinie, Publiczne Przedszkole nr 2 w Niemodlinie, Publiczne Przedszkole w Graczach, Oddział

Przedszkolny w Grabinie.
- W trakcie realizacji tego projektu udało nam się utworzyć dodatkowy oddział przedszkolny, a także wydłużyć godziny pracy pozostałych placówek - mówi Bernadeta Pastwa, koordynator projektu. - Tym samym mogliśmy objąć opieką przedszkolną więcej dzieci. Wiemy jak ważna dla nich jest edukacja przedszkolna.

Dodatkowy oddział i wydłużony czas pracy to nie wszystko. Wzbogacona została oferta edukacyjna, poprzez organizację dodatkowych zajęć dla dzieci między innymi z języka angielskiego i rytmiki.

- Mamy u siebie oddział integracyjny dla dzieci niepełnosprawnych i właśnie tam prowadzona jest dogoterapia - mówi Bernadeta Pastwa. - To rewelacyjna metoda. Nic nie zastąpi dziecku kontaktu ze zwierzęciem.

Dzieci, uczęszczające do placówek przedszkolnych zostały kompleksowo zdiagnozowane przez logopedę. Otrzymały również pakiet edukacyjny składający się z pomocy dydaktycznych, niezbędnych do prowadzenia zajęć w przedszkolu.
Celem projektu jest zwiększenie liczby dzieci objętych edukacją przedszkolną. Projekt finansowany jest Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu gminy Niemodlin.

Gmina Rudniki
Gmina Rudniki natomiast realizuje projekt pod hasłem "Nasze przedszkole - naszą przyszłością". Zostały nim objęte dzieci w wieku od wieku 3 - 5 lat z terenu gminy Rudniki.

Głównym celem projektu jest podnoszenie jakości i standardu przedszkoli, wyrównywanie szans edukacyjnych i życiowych dzieci, rozwój interpersonalny i emocjonalny dzieci. Działania polegają na zapewnieniu odpowiedniej oferty oraz różnorodnych form edukacyjnych, umożliwianiu odpowiedniego rozwoju intelektualnego dzieci.

W ramach projektu w przedszkolach na terenie gminy organizowane są dodatkowe zajęcia dla dzieci 3-5 letnich.

- Nasze dzieci mają zajęcia teatralne i rytmiczne - mówi Ewa Wolny, koordynator projektu. W ramach tych pierwszych dzieci jeżdżą do teatru, ale także same przygotowują przedstawienia. W tym roku w każdym przedszkolu odbywają się jasełka. Przedszkola dostały również aparaty cyfrowe, mikrofony, reflektory, tak żeby oprawa wystawianych przez nich sztuk była w pełni profesjonalna.

Prowadzone są również zajęcia logopedyczne, w ramach których realizowana jest diagnoza, terapia, a także wszechstronna profilaktyka logopedyczna. Celem badania jest wyłonienie dzieci, które wymagają pomocy logopedycznej, jak również zajęcia z tymi dziećmi. Wszystkie ćwiczenia organizowane są w formie zabawowej, mają one bowiem sprawiać dzieciom przyjemność.

Wprowadzony został również cykl zajęć umuzykalniających mających na celu kształcenie dyscypliny rytmicznej oraz uwrażliwienie na różne formy muzyki.
Głównym założeniem zajęć jest umuzykalnianie dzieci poprzez obcowanie z muzyką i towarzyszące liczne zabawy i ćwiczenia, które mają sprawić dzieciom radość.

Dzieci uczą się nie tylko reagować na poszczególne sygnały, ale także rozpoznawać różnice dynamiczne, agogiczne i artykulacyjne oraz uczyć się życia w grupie.
Sprzęt potrzeby w trakcie realizacji trafił do przeszkoli w październiku. W grudniu natomiast przedszkola otrzymają pomoce logopedyczne, kostiumy teatralne oraz stroje karnawałowe.

- Przedstawione działania edukacyjne będą z całą pewnością sprzyjać ogólnemu rozwojowi dzieci, zapobiegać nieprawidłowościom w ich rozwoju, diagnozować osiągnięcia i możliwości rozwojowe, korygować i wyrównywać wszelkie nieprawidłowości, przygotowywać do podjęcia nauki szkolnej, stwarzać możliwości zabawy w gronie rówieśników - mówi koordynator projektu.

Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i krajowych środków finansowych.

Uczą jak uczyć

Nie sztuka jest założyć przedszkole, ale sztuką jest je dobrze prowadzić. I nie chodzi tu tylko i wyłącznie o sprawy księgowe czy finansowe, a o odpowiedni program, który pozwoli dziecku wszechstronnie się rozwiać.

Trzeba wiedzieć co maluch potrzebuje i jak najlepiej zaspokoić jego potrzeby. Dobrze uczyć się sprawdzonych metod, a jedną z nich jest Metoda Klanzay. Klanza to Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów.

O swojej misji piszą "Jesteśmy organizacją pozarządową, skupiającą osoby aktywne, poszukujące nowych rozwiązań zmierzających do zmiany rzeczywistości edukacyjnej. Wprowadzamy styl w nauczaniu, wychowaniu i animacji społeczno-kulturalnej, wyzwalający aktywność własną uczestników w atmosferze współpracy i poszanowania podmiotowości. Uznajemy, że każdy człowiek ma potencjał twórczy i może się rozwijać".

Działa już od wielu lat w oparciu o unikatową metodę pracy z grupą, stworzoną przez założycielkę Stowarzyszenia dr Zofię Zaorską. Efektem stosowania tej metody jest wzmocnienie potencjału człowieka, wzbudzenie chęci do doskonalenia i zdobywania umiejętności, chęci do pozytywnych zmian w rodzinie, środowisku zawodowym i środowisku życia.

To co robi Klanza nazywane jest pedagogiką zabawy. Pedagogika zabawy wykorzystuje urozmaicony zestaw propozycji, które mogą ożywić tradycyjne nauczanie.

Można wyodrębnić następujące rodzaje zabaw, stosowanych w pedagogice zabawy:

zabawy ułatwiające wejście w grupę, poznanie nowego otoczenia, poznanie imion, powierzchownych cech osób, z którymi rozpoczynamy naukę,

zabawy rozluźniające, odprężające, wykorzystujące ruch, taniec, gest, likwidujące napięcie mięśni i napięcie psychiczne,

zabawy ułatwiające wprowadzenie tematu, pozwalające poznać odczucia, doświadczenia, potrzeby i oczekiwania poszczególnych członków grupy,

metody określane czasami jako gry dydaktyczne, a polegające na sposobie przedstawienia danych treści w formie zagadkowego problemu i poszukiwania rozwiązań według proponowanych reguł,

metody wymiany myśli, gry dyskusyjne, analizowanie danego problemu z różnych stron, z włączeniem doświadczenia i dotychczasowej wiedzy uczestników,

metody ułatwiające przekaz informacji zwrotnej, sygnalizujące indywidualną reakcję i odczucia poszczególnych uczestników,

drama - polegająca na wykorzystaniu gry z podziałem na role jako wstęp do omówienia problemu,

zabawy umożliwiające samoocenę, poznanie własnej hierarchii wartości, własnych spontanicznych zachowań,

zabawy integrujące dużą grupę, umożliwiające wszystkim wspólną, aktywną zabawę, bez podziału na bawiących się i obserwatorów, bez ośmieszającej rywalizacji.

Klanza szkoli głównie nauczycieli, ale także animatorów kultury, pedagogów, pracowników społecznych, katechetów. W swojej ofercie ma około 110 autorskich programów szkoleniowych. Zajęcia prowadzi 80 wysokokwalifikowanych trenerów i animatorów.

Szczegóły dotyczące kursów można znaleźć na stronie www.klanza.org.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska