Dziecko to nie tylko rozwijający się organizm biologiczny, ale przede wszystkim jest to osoba czująca, myśląca, przeżywająca, obdarzona świadomością i ciekawością poznawczą świata, to najintensywniej rozwijający się umysł.
Decydującą rolę w rozwijaniu osobowości w tym okresie, wyzwalaniu możliwości i potencjału twórczego odgrywa nauczyciel przedszkola. To nauczyciel organizuje proces edukacyjny, który wpływa na rozwój procesów intelektualno-poznawczych i moralno-duchowych.
Aby sprostać współczesnym wyzwaniom nauczyciel przedszkola musi rozumieć warunki, w jakich dziecko żyje, musi sobie uświadamiać zachodzące procesy społeczne i wiedzieć, że współczesny przedszkolak ma dziś swój świat - który powinien rozpoznać nauczyciel i realizować "podróż w głąb myśli dziecka". Są to nowe zadania, stojące przed uczelniami kształcącymi nauczycieli okresu dzieciństwa. Uczelnie powinny rozwijać u studentów zdolność do rozumienia i interpretacji świata drugiego człowieka, a przede wszystkim dziecka.
W Instytucie Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu Opolskiego od kilku lat kształcą się przyszli pedagodzy. Stopniowo zmienia się profil kształcenia, polegający dawniej na transmisji wiedzy, na pedagogikę dialogu, rozwijającą wrażliwość teoretyczną i praktyczną, na rozwijaniu empatii twórczości i "umiłowaniu dusz dziecięcych".
W kształceniu nauczycieli przedszkola kładzie się nacisk na zaangażowanie w działalność publiczną, społeczną na rzecz dzieci, umiejętności pracy z dzieckiem i rozwijania jego różnych rodzajów inteligencji, dążenie do rozwijania kompetencji przyszłego nauczyciela. W kształceniu nauczycieli duży nacisk kładzie się na przedmioty praktyczne i warsztatowe, które rozwijają świadomość i rozumienie istoty dzieciństwa oraz uczą jak rozpoznać dziecko i jego możliwości?, jak organizować proces, w którym nauczyciel stale podąża za dzieckiem i jego rozwojem?, jak organizować warunki w których dziecko rozwija siebie i poznaje świat?
Na te i inne pytania studenci poszukują odpowiedzi na podstawie najnowszych badań i osiągnięć w procesie rozwoju dziecka, jak i w przygotowywanych projektach praktycznych. Podobnie jak lekarz zdobywa wiedzę i umiejętności przy łóżku chorego, tak samo przyszły nauczyciel powinien być nie tylko obok dziecka, ale zawsze z dzieckiem. Wymaga to odpowiedniej ilości godzin praktycznych w placówkach wychowania przedszkolnego. Kształcenie przyszłych nauczycieli opiera się na najnowszych badaniach i standardach wypracowanych przez różne kraje Unii Europejskiej.
Od prawidłowego przygotowania nauczycieli zależy rozwój osobowości naszych dzieci.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?