Kształcenie nauczycieli

Natalia Popczyk
Natalia Popczyk
Z perspektywy XXI wieku największym odkryciem nauk humanistycznych jest dostrzeganie dzieciństwa jako najważniejszego okresu w życiu człowieka. Wiek XX odkrył okres dzieciństwa, natomiast nadal nie odkrył dziecka, jako złożonej natury ludzkiej.

Dziecko to nie tylko rozwijający się organizm biologiczny, ale przede wszystkim jest to osoba czująca, myśląca, przeżywająca, obdarzona świadomością i ciekawością poznawczą świata, to najintensywniej rozwijający się umysł.

Decydującą rolę w rozwijaniu osobowości w tym okresie, wyzwalaniu możliwości i potencjału twórczego odgrywa nauczyciel przedszkola. To nauczyciel organizuje proces edukacyjny, który wpływa na rozwój procesów intelektualno-poznawczych i moralno-duchowych.

Aby sprostać współczesnym wyzwaniom nauczyciel przedszkola musi rozumieć warunki, w jakich dziecko żyje, musi sobie uświadamiać zachodzące procesy społeczne i wiedzieć, że współczesny przedszkolak ma dziś swój świat - który powinien rozpoznać nauczyciel i realizować "podróż w głąb myśli dziecka". Są to nowe zadania, stojące przed uczelniami kształcącymi nauczycieli okresu dzieciństwa. Uczelnie powinny rozwijać u studentów zdolność do rozumienia i interpretacji świata drugiego człowieka, a przede wszystkim dziecka.

W Instytucie Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu Opolskiego od kilku lat kształcą się przyszli pedagodzy. Stopniowo zmienia się profil kształcenia, polegający dawniej na transmisji wiedzy, na pedagogikę dialogu, rozwijającą wrażliwość teoretyczną i praktyczną, na rozwijaniu empatii twórczości i "umiłowaniu dusz dziecięcych".

W kształceniu nauczycieli przedszkola kładzie się nacisk na zaangażowanie w działalność publiczną, społeczną na rzecz dzieci, umiejętności pracy z dzieckiem i rozwijania jego różnych rodzajów inteligencji, dążenie do rozwijania kompetencji przyszłego nauczyciela. W kształceniu nauczycieli duży nacisk kładzie się na przedmioty praktyczne i warsztatowe, które rozwijają świadomość i rozumienie istoty dzieciństwa oraz uczą jak rozpoznać dziecko i jego możliwości?, jak organizować proces, w którym nauczyciel stale podąża za dzieckiem i jego rozwojem?, jak organizować warunki w których dziecko rozwija siebie i poznaje świat?

Na te i inne pytania studenci poszukują odpowiedzi na podstawie najnowszych badań i osiągnięć w procesie rozwoju dziecka, jak i w przygotowywanych projektach praktycznych. Podobnie jak lekarz zdobywa wiedzę i umiejętności przy łóżku chorego, tak samo przyszły nauczyciel powinien być nie tylko obok dziecka, ale zawsze z dzieckiem. Wymaga to odpowiedniej ilości godzin praktycznych w placówkach wychowania przedszkolnego. Kształcenie przyszłych nauczycieli opiera się na najnowszych badaniach i standardach wypracowanych przez różne kraje Unii Europejskiej.

Od prawidłowego przygotowania nauczycieli zależy rozwój osobowości naszych dzieci.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska