Testowany autobus to Solaris Urbino 12 Electric. Jest to trzydrzwiowy pojazd o długości 12 metrów, który wyposażony jest w silnik o mocy 160 kW.
Jest on napędzany bateriami, które rozlokowane są na dachu i w tylnej części autobusu. W zależności od topografii terenu i warunków pogodowych pojazd jest w stanie pokonać trasę o długości od 220 do 300 km.
- Nowinką technologiczną są kamery zamiast lusterek bocznych, asystent toru jazdy, a także ogrzewanie wnętrza przy pomocy pompy ciepła - wylicza Jacek Król, prezes strzeleckiego PKS-u. - Dla pasażerów zainstalowano różnego rodzaju ładowarki do telefonów - USB i indukcyjne.
Ze względu na dużą pojemność baterii, autobus waży aż 14,2 t. Jest w stanie zabrać na swój pokład 66 osób.
Na razie autobus solarisa porusza się po drogach powiatu strzeleckiego w ramach jazdy testowej.
Związek „Jedź z nami”, który organizuje kursy autobusowe w powiecie strzeleckim, a także w gminach Gogolin, Krapkowice i Zdzieszowice, planuje zakup tego typu pojazdów.
Przedstawiciele związku chcą, by flota strzeleckiego PKS-u była wzbogacona o co najmniej 4 autobusy elektryczne, które na ulicach nie generowałyby żadnych spalin. W tym celu związek złożył wniosek o unijną dotację.
- Jeden taki autobus kosztuje obecnie ponad 2 mln złotych - mówi Waldemara Gaida, przewodniczący związku i wicestarosta strzelecki. - Z tej kwoty ok. 700-800 tysięcy to koszt samych baterii. Dlatego przy zakupie takich pojazdów warto rozważyć zawarcie umowy na jednoczesną wymianę baterii po okresie eksploatacji. Ten okres wynosi 5 lat.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?