Betonowe drogi na Opolszczyźnie. Mamy właśnie drugą. Na cemencie z Górażdży

Edyta Hanszke
Wykonanie odcinka o długości ponad 1,5 km i szerokości 6 m kosztowało powiat strzelecki 3,4 mln zł.
Wykonanie odcinka o długości ponad 1,5 km i szerokości 6 m kosztowało powiat strzelecki 3,4 mln zł. Edyta Hanszke
Wybudowana z betonu droga między Izbickiem i Otmicami jest drugą w tej technologii na Opolszczyźnie. Surowiec dostarczyły Górażdże, a wykonawcą była firma Mobruk z województwa małopolskiego.

To pierwsza droga betonowa wykonana przez powiat strzelecki, a druga w regionie i tym powiecie - pionierem była gmina Ujazd. -Zależało nam, żeby ta droga była trwała, bo jest nią wywożony kamień z wyrobiska w Kamieniu Śląskim - mówił Józef Swaczyna, starosta strzelecki podczas dzisiejszej konferencji w Izbicku promującej drogi betonowe.

Wykonanie odcinka o długości ponad 1,5 km i szerokości 6 m kosztowało 3,4 mln zł i jak zauważa starosta Swaczyna, choć jest to nieco drożej niż wykonanie nawierzchni z asfaltu, to koszty jej utrzymania będą niższe, a powinna przetrwać bez większego uszczerbku 20 - 30 lat.

Wykonawcą drogi była firma Mobruk z Niecewa w województwie małopolskim. - Budujemy takie drogi od 1996 roku, a pomysł zrodził się, kiedy jako samorządowiec szukałem alternatywy dla szybko niszczących się dróg asfaltowych - wyjaśniał Józef Mokrzycki, dziś prezes firmy, niegdyś wójt Korzennej.

Cement na drogę w Izbicku dostarczała opolska firma Górażdże. - Zawartość każdej gruszki była badana, m.in. pod kątem zawartości powietrza, bo napowietrzenie betonu gwarnatuje jego odporność na działanie mrozu - wyjaśniał prof. Zbigniew Giergiczny, pełnomocnik zarządu ds. badań i rozwoju produktów Grupy Górażdże, i dodał, że w krajach europejskich z betonu buduje się nawet drogi rolnicze.

Andrzej Balcerek, prezes Górażdży uważa, że budujący drogi w regionie powinni sięgać po beton, bo mamy go na miejscu, podobnie jak kruszywo na podbudowę. - Komfort jazdy po takiej drodze jest o wiele wyższy niż po asfaltowej, co doceniają kierowcy - mówi prezes Balcerek i przypomina, że polski rząd zdecydował o wybudowaniu w najbliższych latach 800 km autostrad i dróg ekspresowych w tej technologii.

Na razie sprzedaż betonu na te cele to ułamek polskiej produkcji - gdyby wszystkie ostatnio budowane drogi były z betonu, to zużytoby na nie 300 tys. ton cementu rocznie, ze sprzedanych ponad 15 mln ton.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska