Warta nieco ponad 2 miliony złotych budowa centrum przesiadkowego w Oleśnie miała być gotowa w połowie 2019 roku.
Realizowana jest w ramach dużego projektu, na który 85-procentową dotację dała Unia Europejska. Inwestycja w Oleśnie na razie jednak nie została zakończona, a w tym tygodniu teren został ogrodzony.
Wszystko dlatego, że nadzór budowlany ustalił, że doszło do samowoli budowlanej.
Gmina Olesno częściowo wykonała inwestycję nie na własnej ziemi, ale na terenie kolejowym i w pasie drogowym. Problem w tym, że nie miała uzgodnień ani pozwolenia budowlanego.
W efekcie samorząd będzie musiał zapłacić 325 tysięcy złotych kary!
Jest to opłata legalizacyjna z tytułu wybudowania muru oporowego o długości 42 metrów oraz wykonania parkingu o wielkości przekraczającej 10 miejsc postojowych - informuje wylicza Katarzyna Kubicz, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego w Opolu.
Władze Olesna zaskarżyły decyzję o opłacie legalizacyjnej do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie.
Ponadto burmistrz Sylwester Lewicki złożył też wniosek do wojewody opolskiego Adriana Czubaka o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty opłaty legalizacyjnej.
- Po rozpatrzeniu odwołania będziemy mogli dokończyć inwestycję, ponieważ wszystkie zgody zostały już uzupełnione - mówi wiceburmistrz Olesna Jerzy Chęciński. - Wiosną 2020 roku centrum przesiadkowe będzie gotowe.
Wiceburmistrz dodaje, że to wykonawca pospieszył się z robotami, a inwestycja jest realizowana w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.
Teraz na plac budowy weszła prokuratura, który sprawdza, czy nie doszło do przestępstwa.
- Prowadzimy postępowanie sprawdzające pod kątem art. 90 prawa budowlanego, czyli wykonywania prac budowlanych wbrew prawu - informuje Stanisław Bar, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Opolu.
Ze sprawy wyłączyła się Prokuratura Rejonowa w Oleśnie. Dlatego właśnie postępowanie prowadzi Prokuratura Okręgowa w Opolu.
Jak będzie wyglądać centrum przesiadkowe w Oleśnie
W centrum przesiadkowym w Oleśnie będą zatoczki z dwoma stanowiskami dla autobusów. Między nimi będzie zadaszony przystanek i ławki dla podróżnych. Obok budowane są dwa darmowe parkingi samochodowe (po obu stronach dworca PKP) oraz parking dla rowerzystów.
Przy czym mniejszy parking obok przystanku będzie typu Kiss & Ride, czyli służyć będzie tylko do przywożenia i odebrania podróżnych. Można będzie się na nim zatrzymać maksymalnie na kwadrans.
Drugi, większy parking za dworcem kolejowym będzie typu Park & Drive. Tutaj będzie można zostawić samochód, ruszając w dalszą drogę autobusem lub pociągiem.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?