W budowie są jeszcze dwa podobne samochody, które jeździć będą w tegorocznych mistrzostwach Polski. Pierwszy egzemplarz udanie zadebiutował w rajdowym memoriale im. Mariana Bublewicza i Janusza Kuliga, w którym Dytko zajął 2. miejsce.
- Po zdobyciu pierwszych doświadczeń przy budowie treningowego evo X, który został sprzedany do rajdowej szkoły Janiego Passonena w Finlandii, przystąpiliśmy do budowy homologowanej wersji auta, modelu RS - mówi Dytko. - Bazą do budowy rajdówki były cywilne wersje tych samochodów.
Pierwszym krokiem do budowy 300-konnego samochodu było rozebranie "cywila" do gołej budy. Zdemontowano niepotrzebne części, wzmocniona została karoseria, zamontowano homologowaną klatkę bezpieczeństwa, a następnie samochód pomalowano.
Lancer otrzymał bezpieczny układ paliwowy, centralny system gaśniczy i zmodyfikowane zawieszenie.
Zamontowano w nim także kłową skrzynię biegów, rajdowe sprzęgło, hydrauliczny hamulec ręczny, szperę rajdową oraz duże hamulce.
Modyfikacjom uległ też silnik i jego elektronika. Przerobiono turbo, dopasowując je do regulaminowej zwężki o średnicy 32 mm. Samochód ma też kewlarową płytę osłaniającą silnik oraz sportowy układ wydechowy. Szyby, oprócz przedniej, są oklejone.
Poważnym modyfikacjom uległo wnętrze, w którym pojawiła się kewlarowa kierownica, sportowe fotele, konsola sterownicza, wlot powietrza na dachu i wylot w tylnej szybie.
Pod lupą
Pod lupą
Przykładowe ceny (w euro)
auto bazowe - 29 000
klatka - 1500 - 5000
silnik - 8000 - 9000
sprzęgło - 1000
skrzynia - do 10 000
elektronika - do 7500
hamulce - 9000
zawieszenie - do 8000
felga - 200
opona - 330 - 350
szpera - 1500
dyfer tylny - 1500
Remont silnika i turbo po 1200 km oesów.
- W przypadku mitsubishi nie ma kompletnego zestawu rajdowego - mówi Dytko.
- Części dostarcza Ralliart, a to, jaką wybierzemy klatkę, skrzynię biegów, zawieszenie, elektronikę, hamulce, fotele - zależy od nas i możliwości finansowych. Koszt budowy rajdowej "dziesiątki" jest około 25 procent wyższy w porównaniu z poprzednią ewolucją. Ten samochód jest o 120 kg lżejszy od wersji cywilnej, nie ma też na jego wyposażeniu klimy, ABS-u czy EBS-u.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?