Dziewiąte wcielenie przebojowego "japończyka"

Tadeusz Wyspiański
Od pojawienia się w 1966 roku pierwszej corrolli, sprzedawano już osiem generacji tego modelu. Teraz kolej na dziewiątą.

Przez te lata wyprodukowano już 29 milionów egezmplarzy tego modelu i jest to najlepszy wynik w historii motoryzacji.
Corollę produkuje się w 15 krajach, a w sprzedaży jest ona co szóstym samochodem japońskiego koncernu.
Nowa corolla powstała w Europie, a projekt opracowano we francuskim centrum ED2. Naczelny inżynier projektu Takeshi Yoshida uznał bowiem europejski rynek za najważniejszy i najbardziej wymagający dla firmy (mimo iż najwięcej corolli sprzedaje się w USA i Japonii) stwierdzając, że sukces w Europie przełoży się na to samo gdzie indziej. Potwierdziły to przede wszystkim wyniki, jakie osiągnięto po wprowadzeniu na rynek yarisa.

Produkcja podstawowej wersji corolli - hatchbacka - odbywać się będzie w angielskim Derby, sedana - w Adapazari w Turcji, natomiast wagon i verso importowane będą z Japonii. Samochody na poszczególne rynki nieznacznie mają się różnić od wersji europejskiej, ale ich podstawą jest właśnie projekt europejski. Nowy model jest pierwszym, nad którym pracował specjalny zespół badający przyszłe trendy wzornictwa wnętrza. Efektem są nawet tak błahe wydawałoby się szczegóły jak wyważenie klap i drzwi oraz wypracowanie charakterystycznego tylko dla tego modelu odgłosu ich zamykania.

Samochód otrzymał nową płytę podłogową oraz zawieszenie - kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu. Hatchback w wersjach 3- i 5-drzwiowej ma powiększony o 135 mm rozstaw osi, jest o 90 mm wyższy i o 20 mm szerszy od poprzedniczki. Dzięki temu dysponuje największą ilością miejsca dla jadących w swojej klasie. Podobnie jest w wersji wagon i sedan.
Verso jest kompaktowym pojazdem wielofunkcyjnym, minivanem. Mieści 5 osób w dwóch rzędach siedzeń, a rząd tylny składa się, przesuwa bądź może zostać całkowicie usunięty. Jest też wersja T-sport z silnikiem 1,8 VVTL-i o mocy 192 KM i 6-biegową skrzynią.

Dla napędu corolli przygotowano aż sześć silników - benzynowe o poj. 1,4 97 KM, 1,6 l 110 KM oraz 1,8 135 KM i 192 KM a także diesle 2,0 l o mocy 90 KM i 110 KM. Wszystkie jednostki benzynowe wykonane są w technologii VVT-i (Variable Valve Timing Intelligent - ze zmiennymi fazami rozrządu), a diesle w technologii D-4D common rail. Corolla nowej generacji zadebiutuje na salonie frankfurckim, a w sprzedaży pojawi się na początku przyszłego roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska