Elektronika pomaga w korkach

Michał Wandrasz <a href="mailto:[email protected]">[email protected]</a> 077 44 32 578
System adaptacyjnej regulacji prędkości pilnuje, byśmy nie wjechali w tył innego pojazdu.

System ACC (Adaptive Cruise Control) rozpoznaje jadące z przodu pojazdy, ustala ich prędkość i utrzymuje określony uprzednio bezpieczny odstęp. W najnowszej wersji ACC plus, seryjnie montowanej od tego roku w audi Q7, system działa już przy prędkości poniżej 30 km/h, co znacznie ułatwia jazdę w korkach.

Głównymi elementami systemu są zamontowane z przodu auta: czujnik radarowy i sterownik. Czujnik "widzi" jadące z przodu samochody na odcinku około 200 metrów. Sterownik oblicza natomiast odległości oraz prędkość zarejestrowanych pojazdów.

System ACC nie tylko automatycznie reguluje prędkość jazdy, ale także dopasowuje ją do prędkości jadących z przodu pojazdów poprzez ograniczenie przyspieszenia lub nawet wyhamowanie pojazdu. Najpierw hamuje silnikiem, a kiedy to nie wystarczy, włącza hamulce.

Gdy system zatrzyma całkowicie auto, na przykład w korku, ponownie ruszymy po naciśnięciu guzika na kierownicy. Podobnie jak w przypadku tempomatów, kierowca zawsze ma możliwość przyspieszenia lub zwolnienia, niezależnie od aktualnych parametrów jazdy określonych przez system ACC.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska