Ford Ranger jest dziś najlepiej sprzedającym się pickupem w Europie, także w Polsce. Producent nie spoczywa jednak na laurach i podkręca jeszcze bardziej poziom techniczny oraz wyposażenie swojego modelu.
Pickupy lub jak kto woli półciężarówki to pojazdy oparte na ramie, wyposażone w zawieszenie (z tyłu resory piórowe} dostosowane do transportu ciężkich przedmiotów oraz 2-4 osobowej ekipy. Wykorzystywane chętnie przez firmy budowlane, remontowe,rolników czy służby leśne są pojazdami do „ciężkiej roboty”. Ford Ranger już dawno przełamał stereotyp pickupa jako wyłącznie prymitywnego pojazdu do wożenia worków z cementem. Coraz częściej użytkowany jest przez prywatnych nabywców i wykorzystywany do celów czysto rekreacyjnych.
Najnowszy Ford Ranger, jeśli chodzi o wykończenie kabiny pasażerskiej nie ustępuje wielu droższym SUV-om i crossoverom. Gdy popatrzy się na listę wyposażenia, to znajdziemy na niej liczne nowoczesne systemy elektroniczne wprost wzięte z aut osobowych i to tych z wyższej półki.
Mieliśmy okazję krótko przetestować Rangera w kopalni piasku pod Pułtuskiem. Samochód jest rzeczywiście estetycznie wykończony materiałami dobrej jakości. Fotele okazały się wygodne, szczególnie ten kierowcy dający się regulować w ośmiu kierunkach. Co ważne, kabina jest nie tylko przestronna i komfortowa, ale też dobrze wyciszona. Na trasie przy prędkości 120 km/h i załączonym napędzie 4x4 w pickupie jest relatywnie cicho i można swobodnie rozmawiać. Wariant DoubleCab ma pięć miejsc siedzących, skrzynię ładunkową o wymiarach 1615 na 1560 mm i ładowność sięgającą 1,3 tony. W ofercie znajdziemy także odmiany SingleCab i SuperCab (półtorej kabiny).
Ranger doskonale radził sobie w terenie. „Połykał” górki i poprzeczne przeszkody o przejechaniu których wiele SUV-ów może tylko pomarzyć. No cóż, konstrukcja ramowa, spory prześwit (232 mm) i 18-calowe koła robią swoje. Pickup Forda może się pochwalić dobrymi kątami natarcia i zejścia równymi 28 stopni i głębokością brodzenia do 0,8 metra. To, w połączeniu z reduktorem (2,48:1) oraz nowoczesną elektroniką pozwala wyjść z opresji nawet przy pokonywaniu ekstremalnie trudnych przeszkód terenowych. Napęd 4x4 działa doskonale, a dzięki opcji Shift-On-The-Fly można przechodzić z trybu 4x2 na 4x4 High w czasie jazdy. Biorąc pod uwagę, że obecnie na świecie produkuje się coraz mniej rasowych terenówek, pickupy które są relatywnie niedrogie są oczywistą gratką dla fanów jazdy off-road.
W ofercie Forda są trzy wersje silnikowe: 2.2 TDCI o mocy 130 KM, 2.2 TDCI o mocy 160 KM oraz pięciocylindrowa, 3.2 TDCI o mocy 200 KM. Testowane podczas prezentacji auto napędzał najmocniejszy turbodiesel, który zapewnia zaskakująco dobre osiągi. Wzorowa elastyczność to zasługa wysokiego momentu obrotowego niczym w małej ciężarówce (470 Nm}. Przyspieszenie do setki i to z automatyczną skrzynią biegów zabiera tylko 10,6 sekundy, to imponujący wynik jak na „kolosa” ważącego 2100 kg. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 8,9 litra ON na 100 km.
Ranger pod względem rozwiązań technicznych służących poprawie komfortu i bezpieczeństwa ...odjechał konkurencji. Klient standardowo otrzymuje kontrolę trakcji oraz system stabilizacji toru jazdy z układem kontroli zjazdu ze wzniesienia, układem ułatwiającym ruszanie pod górę, układem kontroli holowanej przyczepy, układem stabilizacji z kompensacją obciążenia auta oraz systemem przeciwdziałającym przewróceniu się pojazdu.
Pickup ma również sterowanie SYNC 2 umożliwiające obsługę zestawu audio, telefonu, nawigacji oraz klimatyzacji za pomocą poleceń głosowych lub za pośrednictwem ekranu dotykowego. Nowoczesna technika, która jeszcze tak niedawno debiutowała w osobowych modelach dziś dostępna jest w relatywnie niedrogim pickupie.
W Rangerze możesz mieć tempomat, funkcję wczesnego ostrzegania przed kolizją czy system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu. Także układ rozpoznawania znaków drogowych, inteligentny układ oświetlenia i monitorowanie koncentracji kierowcy. Ceny najnowszego Rangera zaczynają się od 98 tys. zł brutto. Opisywana, najdroższa wersja Rangera 3.2 TDCI Wildtrak DoubleCab to wydatek równy 168 tys. zł.
Ford Ranger 3.2 TDCI DoubleCab Wildtrak i konkurenci:
Marka/model | Ford Ranger 3.2 TDCI DoubleCab Wildtrak | Nissan Navara 2.3 dCi Tekna | Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline |
Cena (zł) | 167 280 | 152 960 | 164 697 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Pickup | Pickup | Pickup |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość | 5359 x b.d. x 1815 | 5300 x 2075 x 1805 | 5254 x 2228 x 1834 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1 560 / 1 560 | 1 570 / 1 570 | b.d. |
Rozstaw osi | 3220 | 3150 | 3095 |
Masa własna | 2117 | 1958 | 2040 |
Pojemność bagażnika (l) | b.d. | b.d. | b.d. |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 80 | 80 | 80 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (cm3) | 3 198 | 2 298 | 1 968 |
Liczba cylindrów | 5 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | Automatyczna, 6-biegowa | Automatyczna, 7-biegowa | Automatyczna, 8-biegowa |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 200 / 3000 | 190 / 3750 | 180 / 4000 |
Moment obrotowy (Nm) | 470 | 450 | 420 |
przy obr./min | 1500-2750 | 1500-2500 | 1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,6 | 10,8 | 10,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 180 | 179 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,9 | 7 | 8 |
Emisja CO2 (g/km) | 234 | 169 | 211 |
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?