- Listę pomysłów na usprawnienie komunikacji złożyłem prezydentowi siedem lat temu. Od tego czasu nic się w tej sprawie nie dzieje - mówił Bogumił Siewruk, promotor turystyki rowerowej w mieście. Sierwuk był jednym z dwudziestki opolan, którzy pojawili się w ratuszu na konsultacjach dotyczących programu rozwoju zintegrowanego systemu transportu miejskiego.
Prace nad dokumentem właśnie zaczyna wrocławska firma Treko.
Dzisejsze spotkanie w sali im. Karola Musioła okazało się prezentacją sposobów organizacji przystanków, przejść dla pieszych i poruszania się po mieście rowerami i alternatywnymi środkami transportu.
Przedstawiciele Treko mówili o tym, że trzeba zachęcać mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej.
- Aby ludziom chciało się przesiąść z samochodów do autobusów trzeba sprawić, żeby jeździły one często i punktualnie - mówił Marek Wierzbicki, szef Treko. Pomocne w tym - według niego - mogą być m.in. buspasy, czyli pasy jezdni przeznaczone tylko dla autobusów.
Tego typu propozycje walki z korkami rozczarowały niektórych uczestników spotkania. Przedstawiciele Treko nie podali żadnych konkretnych propozycji reorganizacji ruchu w mieście.
- Myślałem, że fachowcy rzucą jakieś idee do dyskusji i będą czekać na nasze propozycje - komentował Kazimierz Kurowski ze stowarzyszenia inżynierów i techników komunikacji. - Zamiast tego zobaczyliśmy tylko ogólną prezentację różnych sposobów organizacji ruchu - dodał.
Kurowski zostawił organizatorom listę swoich pomysłów na usprawnienie sytuacji na opolskich drogach. Znalazła się na niej m.in. budowa trasy średnicowej, przebudowa skrzyżowania ulic Wrocławskiej, Nysy Łużyckiej i Niemodlińskiej oraz węzła obwodnicy z ul. Budowlanych. - Te skrzyżowania to wąskie gardła Opola - mówił.
Krzysztof Początek, naczelnik wydziału ds. europejskich i planowania rozwoju opolskiego ratusza wyjaśniał, że spotkanie było tylko otwarciem dyskusji. - Kolejne będą organizowane z grupach problemowych - zapowiedział.
- Rozwiązania przedstawimy we wrześniu zaznaczam jednak, że wielkie inwestycje ani nasz program nie pozwoli na całkowite odkorkowanie miasta. Jedyne, co możemy zrobić to usprawnić poruszanie się po jego ulicach. - zapewniał Wierzbicki.
Po spotkaniu, zapytany przez reportera nto o konkretne miejsca wymagające reorganizacji w mieście wymienił trasę z ronda na Plac Kopernika. Jego zdaniem właśnie tam powinny powstać buspasy lub inne usprawnienia dla autobusów.
- Trzeba przypilnować, aby urzędnicy wprowadzali w życie pomysły, które wyjdą przy realizacji programu. O ile takie będą - mówili uczestnicy spotkania.
Projekt rozwoju zintegrowanego systemu transportu miejskiego w Opolu będzie wykonany w ramach programu "VIA REGIA plus", który realizowany jest m.in razem z Krakowem, Wrocławiem, Berlinem, Lipskiem i Dreznem.
Opole dzięki niemu ma mieć program naprawy systemu komunikacji oraz prognozy demograficzne.
Propozycje usprawnień ruchu w mieście opolanie mogą wysyłać na adres: [email protected].
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?