- Jest pani szefem projektu zajmującego się skutecznym promowaniem przedsiębiorczości akademickiej. To chyba dość trudne zadanie?
- Trudne, bo choć badania zrealizowane w ramach projektu pokazują, że w środowisku akademickim jest wiele udanych przykładów przedsiębiorczych naukowców i studentów, to środowisko akademickie z różnych przyczyn nie chce jednak ujawniać takich przypadków. A bez nich trudno promować samą ideę. Dlatego nasz projekt zakłada między innymi prezentowanie 15 sylwetek pozytywnych przykładów takiej działalności.
- Jak więc chcecie przekonywać naukowców do tego, żeby mówili o swoich dokonaniach?
- Odpowiedzi szukaliśmy, przeprowadzając grupowe wywiady z przedstawicielami różnych środowisk. Byli wśród nich pracownicy jednostek naukowych, dziennikarze i specjaliści od PR, przedsiębiorcy i trenerzy przedsiębiorczości oraz przedstawiciele agencji reklamowych. Poznanie opinii tych osób pozwoliło nam spojrzeć na ten problem pod wieloma aspektami. Z taką wiedzą łatwiej jest wypracować skuteczne narzędzia promocji przedsiębiorczości akademickiej.
- Czego się dowiedzieliście podczas tych wywiadów?
- Dzięki spotkaniu z przedstawicielami sektora badawczo-rozwojowego dowiedzieliśmy się, że przedsiębiorczość akademicką postrzegają głównie poprzez pryzmat barier. Począwszy od kwestii prawnych, finansowych, na braku wsparcia, życzliwości i zrozumienia kończąc. Dziennikarze z kolei zwrócili uwagę na inny problem. Chodzi o unikanie kontaktu z mediami przez wielu naukowców, którzy mają na swoim koncie sukcesy. Mogliby się nimi chwalić, ale nie chcą. To zadanie dla uczelni, żeby zachęcić swoich pracowników do dzielenia się sukcesami. Z PR-owcami pracowaliśmy już nad konkretnymi działaniami promocyjnymi.
- Jakie to będą działania?
- Wśród najskuteczniejszych sposobów promocji przedsiębiorczości akademickiej wymieniono m.in. promocję sukcesu, czyli firm prowadzonych przez naukowców, wspomnianych wcześniej pozytywnych przykładów, dobrych wzorców, praktyk i wdrożeń. Przedsiębiorczych naukowców trzeba zachęcać do rozwoju także poprzez nagrody, wyróżnienia, wsparcie finansowe.
Więcej informacji o projekcie na www.strategia.wszia.opole.pl
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?