Małgorzata Płaszczyk-Waligórska Człowiekiem Roku Powiatu Strzeleckiego

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
Małgorzata Płaszczyk-Waligórska: - Nie zależy mi na statystyce, ważna jest próba pomocy w konkretnym przypadku.
Małgorzata Płaszczyk-Waligórska: - Nie zależy mi na statystyce, ważna jest próba pomocy w konkretnym przypadku. archiwum [O]
Małgorzata Płaszczyk-Waligórska jest rzeczniczką konsumentów w naszych powiatach.

Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Strzelcach Opolskich Małgorzata Płaszczyk-Waligórska jest od 2005 roku, a od 2011 r. - również w Krapkowicach. Absolwentka prawa na Uniwersytecie Śląskim chciała zostać psychologiem, ale tato namówił ją na studia prawnicze.

- Studiowałam zaocznie. Łatwo nie było, gdyż przyjmowano wszystkich chętnych, a kończyła jedna dziesiąta - wspomina rzeczniczka. - Ale nauczyłam się, że zawsze warto wierzyć i próbować, nawet gdy wydaje się, że się nie uda. I to staram się robić na co dzień pomagając konsumentom.

Podejmuje się interwencji nawet w sytuacjach beznadziejnych, jak na przykład w ubiegłym roku kiedy starsza, niepełnosprawna osoba miała spór z firmą telekomunikacyjną, która bezzasadnie wyłączyła jej telefon i naliczyła karę ponad 1000 zł, a następnie sprzedała zobowiązanie firmie windykacyjnej. Odsetki cały czas rosły, firma windykacyjna wystąpiła do sądu. Konsumenta udało się wybronić.

- Nie zależy mi na statystyce, ważna jest dla mnie próba pomocy w konkretnym przypadku - podkreśla Małgorzata Płaszczyk-Waligórska. - Na szczęście większość spraw kończy się pozytywnie.

Tylko w ubiegłym roku rzeczniczka udzieliła 3864 porad (osobiście, przez telefon czy internet), przyjęła 544 skarg, w których podjęła interwencje u przedsiębiorców, z czego 399 na koniec roku zakończyło się pozytywnie dla konsumentów. Część jest jeszcze w toku, niektóre skończą się w sądzie.

- Z tych ostatnich jestem najbardziej dumna, bo są najtrudniejsze. Dotychczas uczestniczyłam w ponad 100 sprawach sądowych, dotyczących i spraw błahych jak reklamacji obuwia, ale również usług budowlanych, za które konsumenci zapłacili po kilkadziesiąt tysięcy złotych - opowiada rzeczniczka, której dzięki akcjom medialnym z nto udało się także nagłośnić i wpłynąć na zmianę nieuczciwych praktyk rynkowych - m.in. przepisów dotyczących e-sądów. - Po nowelizacji prawa nie można dochodzić przed e-sądem przedawnionych zobowiązań - przypomina pani rzecznik. - A wcześniej konsumenci otrzymywali nakazy zapłaty za zobowiązania nawet sprzed kilkunastu lat.

- Nie wszystkie sprawy można zakończyć pozytywnie, ale zawsze warto próbować - to dewiza Człowieka Roku powiatu strzeleckiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska