Malnia i Chorula odetchną od ciężkiego transportu!

[email protected]
Od lat samorząd gminy i kierownictwo Górażdże Cement S.A. zabiegali o budowę drogi, która poprawi bezpieczeństwo ludzi.
Od lat samorząd gminy i kierownictwo Górażdże Cement S.A. zabiegali o budowę drogi, która poprawi bezpieczeństwo ludzi.
Ten dzień z pewnością przejdzie do historii. 4 września do użytku uroczyście oddano obwodnicę Malni i Choruli, czyli inwestycję, o którą przez lata zabiegał samorząd gminy Gogolin wraz z kierownictwem Górażdże Cement S.A. Jak widać - z sukcesem! Przypominamy, jak wyboista i niełatwa była droga do pomyślnego zakończenia tych wieloletnich starań.

Obudowę obwodnicy Malni i Choruli od 2008 roku usilnie zabiegało trzech partnerów: Gmina Gogolin, Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego oraz Górażdże Cement SA. W grudniu 2008 roku, doszło do podpisania Listu Intencyjnego w sprawie budowy obwodnicy, pomiędzy Gminą Gogolin, reprezentowaną przez Burmistrza Gogolina Joachima Wojtalę oraz przedsiębiorstwo Górażdże Cement SA., na czele którego stali Andrzej Balcerek oraz Jacek Kwaśniak. Dzięki wsparciu byłego marszałka Józefa Sebesty, zadanie zostało umieszczone na liście zadań priorytetowych województwa opolskiego, które będą realizowane w latach 2014 - 2020, przy wsparciu środków unijnych, w ramach nowej perspektywy finansowej. Przez kolejne lata, Gmina Gogolin sukcesywnie i realnie wspierała ten cel finansowo. Dzięki przygotowanej dokumentacji technicznej ze środków finansowych, wyłożonych przez Górażdże Cement SA i Gminę Gogolin, w dniu 24 lutego 2014 r. Zarząd Województwa Opolskiego podjął uchwałę w sprawie III wersji RPO na lata 2014-2020. Działanie 7.2 Zrównoważony Transport na Rzecz Mobilności Mieszkańców, gdzie zostało ujęte zadanie: „Poprawa powiązania Opola i Aglomeracji Opolskiej z węzłem autostrady A4 „Gogolin”, poprawa dostępności do firmy Górażdże Cement SA, zlokalizowanej w Choruli, wyprowadzenie ruchu ciężkiego do i z firmy Górażdże Cement SA poza zabudowę mieszkaniową, rozwój terenów inwestycyjnych Gminy Gogolin”. 24 sierpnia 2016 roku, Zarząd Dróg Wojewódzkich wysłał do publikacji w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej przetarg na budowę obwodnicy Malni i Choruli, a dwa lata później - 8 lutego 2018 r. umowę dotyczącą budowy obwodnicy Malni i Choruli podpisali Marszałek Województwa Opolskiego Andrzej Buła oraz przedstawiciele Konsorcjum firm DROG - BUD Sp. z o.o. oraz BUDPOL Sp. z o.o. w obecności Burmistrza Gogolina Joachima Wojtali oraz Starosty i Wicestarosty Krapkowickiego.

Po niespełna półtora roku, obwodnica Malni i Choruli jest już gotowa! To kluczowe dla rozwoju gminy oraz mieszkańców zadanie ma przede wszystkim wyprowadzić ciężki i bardzo uciążliwy transport poza tereny zamieszkałe. Inwestycja ułatwi również „skomunikowanie” terenów inwestycyjnych (w tym leżących w obrębie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) z autostradą A4, a także poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W uroczystym otwarciu, które odbyło się 4 września udział wzięli przedstawiciele rządu, samorządu województwa opolskiego, powiatu krapkowickiego, gminy Gogolin i Krapkowice, a także reprezentacja Zarządu Dróg Wojewódzkich, przedstawiciele firm, realizujących tę inwestycję, sołtysi wsi Malni i Choruli oraz przewodnicząca zarządu dzielnicy Gogolin - Karłubiec. Nie zabrakło też Andrzeja Balcerka, który od początku był osobiście zaangażowany w tę inwestycję i kibicował powodzeniu tego zadania. - Dzisiaj wszyscy jesteśmy zwycięzcami i ojcami tego sukcesu, ale wygranymi są nasi mieszkańcy. Dziękuję wam za wiarę, cierpliwość i wyrozumiałość i wierzę, że ta inwestycja będzie dobrze służyła naszej lokalnej społeczności - mówił burmistrz Gogolina Joachim Wojtala, podczas konferencji „Lokalne Drogi Betonowe”, która poprzedziła uroczyste otwarcie.

Obwodnica Malni i Choruli liczy ponad 6 kilometrów i została wykonana w technologii betonowej. - To wyjątkowa droga, bo nie było w historii Zarządu Dróg Wojewódzkich zadania, które byłoby inwestycją wykonaną „w betonie” - podkreślił członek zarządu województwa opolskiego Szymon Ogłaza. - Betonowa nawierzchnia ma wiele zalet - jest jasna, jej trwałość jest dużo wyższa, a co za tym idzie, nie musi być często remontowana; mniejsze jest także zużycie paliwa - wymieniał zalety nowej obwodnicy prof. dr hab. inż. Jana Deja.

Inwestycja kosztowała 45 milionów złotych. Swój wkład miał też samorząd Gminy Gogolin, który na poprawę systemu komunikacyjnego w Malni i Choruli przeznaczył 932 687 zł, w tym 633 000 zł na przebudowę drogi wojewódzkiej nr 423 w Choruli i Malni i 299 687 zł na opracowanie projektu budowlano - wykonawczego obwodnicy. Natomiast powiat krapkowicki przeznaczył 70 000 złotych na przygotowanie dokumentacji projektowej drogi powiatowej, łączącej się z obwodnicą. W związku z zakończeniem budowy obwodnicy, dawny ciąg drogi wojewódzkiej 423 przebiegający przez centrum Malni i Choruli zmieni status na drogę powiatową. Natomiast właścicielem i zarządcą ul. Kamiennej i Malińskiej w Gogolinie - po podjęciu stosownych uchwał przez gogolińskich radnych - do końca roku zostanie gmina Gogolin.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska