Opublikowane w „Tourism Economics i „Tourism Management” artykuły są pokłosiem moich kilkuletnich badań realizowanych w Katedrze Geografii i Ekonomiki Turystyki Politechniki Opolskiej, we współpracy z Katedrą Turystyki Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i prof. Ewą Dziedzic. Dotyczą atrakcyjności gmin zlokalizowanych na terenie województw: śląskiego, opolskiego i dolnośląskiego dla potencjalnych inwestorów - mówi dr Puciato.
Pierwszy artykuł dotyczy hoteli niezależnych, natomiast drugi sieciowych. - Badania wykazały, że dla inwestorów uruchamiających hotele niezależne najważniejszymi czynnikami lokalizacji były: dostęp do wykwalifikowanych kadr, dostępność gruntów inwestycyjnych, liczba podmiotów gospodarczych z branż komplementarnych, jak gastronomia, rozrywka i kultura oraz intensywność współpracy gminy z gminami z innych krajów - dodaje.
Okazało się, że najbardziej atrakcyjnymi dla tej grupy inwestorów są takie miasta jak: Wrocław, Katowice, Bielsko Biała i Częstochowa. Opole w tym rankingu zajmowało 7 lub 8 miejsce, w zależności od okresu badania.
Inaczej było w przypadku sieci hotelowych. Tu najważniejszymi czynnikami lokalizacji okazały się ceny gruntów inwestycyjnych, poziom rozwoju gospodarczego gminy, stopień jej internacjonalizacji oraz urbanizacji. - Tu najbardziej atrakcyjnymi gminami dla sieci hotelowych były: Wrocław, Katowice i Opole - mówi naukowiec.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?