Problem jest poważny. Każdego roku budżet województwa opolskiego dopłaca do Przewozów Regionalnych nieco ponad 40 mln zł (35 mln z pieniędzy budżetowych i 5 z tzw. funduszu kolejowego. To pieniądze m.in. na remonty i przeglądy taboru). Niestety od przyszłego roku pieniądze z funduszu nie będą już dostępne.
- Nie zasypiemy tej dziury z naszego budżetu, dlatego możemy dofinansować Przewozy Regionalne kwotą 35 mln zł - mówi Tomasz Kostuś, członek Zarządu Województwa Opolskiego.
W marcu prezes Przewozów Regionalnych zapowiedział, że taka kwota spowoduje, iż od 2016 roku z opolskich torów zniknie 34 procent z 220 połączeń, które każdego dnia wykonują opolskie Przewozy Regionalne. Wczoraj w Warszawie władze województwa zgłosiły swój sprzeciw w tej sprawie.
- Udało się. Przewozy Regionalne zrezygnowały z takich cięć - mówi Tomasz Kostuś.
Ale to nie zamyka sprawy. Jeśli fundusz kolejowy zniknie, opolskie Przewozy Regionalne będą musiały zacisnąć pasa. Jak? Zarząd województwa nie chce o tym na razie mówić. Najpierw zamierza to konsultować z załogą. Marszałkowie mówią jednak, że restrukturyzacja nie musi oznaczać zwolnień.
Jak udało nam się ustalić, rozpatrywane jest np. przeniesienie siedziby opolskich Przewozów Regionalnych z Opola do Kędzierzyna-Koźla. W Opolu biurowiec trzeba wynajmować i opłacać, a w Kędzierzynie-Koźlu Przewozy mają swoją infrastrukturę. W najbardziej pesymistycznej sytuacji nie obejdzie się też bez cięcia połączeń.
- Ale naprawdę tych najmniej dochodowych - zaznacza Kostuś. - W zamian dalibyśmy koncesje przewoźnikom autobusowym na obsługiwanie tych tras, by nie pozbawiać ludzi dojazdu.
O tym, których linii i których konkretnie pociągów mogłoby to dotyczyć, zarząd województwa też nie chce mówić. Wszystko wyjaśni się do maja. Wtedy bowiem radni województwa mają głosować, czy Opolszczyzna podpisze z Przewozami Regionalnymi nową, tym razem pięcioletnią umowę na wożenie pasażerów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?