Zakłady produkcyjne - Mondelez Polska Production - będą kontynuowały produkcję dotychczasowego asortymentu - wyrobów czekoladowych, ciastek i wafli oraz gum do żucia. Zmiana ta - wg. przedstawicieli koncernu - przynosi jednak wiele nowych możliwości rozwoju - unowocześnianie linii produkcyjnych czy produkcję innowacyjnych wyrobów.
Firma w Polsce nadal będzie koncentrowała się na marketingu i sprzedaży dobrze znanych polskim konsumentom marek, takich jak Jacobs, Milka, Delicje, Prince Polo, belVita i wielu innych, należących poprzednio do asortymentu Kraft Foods.
Zmiana nazwy firmy w Polsce jest konsekwencją podziału koncernu Kraft Foods Inc. w Stanach Zjednoczonych, w październiku 2012 roku.
W jego wyniku powstały dwie niezależne spółki giełdowe. Pierwsza zachowała nazwę Kraft Foods i jest wiodącym koncernem spożywczym na rynku północnoamerykańskim. Druga to właśnie Mondelēz International, Inc. - nowy, międzynarodowy koncern, skupiający się na takich kategoriach jak słodycze czekoladowe, cukierki, ciastka słone i słodkie, kawy, napoje w proszku oraz gumy do żucia.
Powodem decyzji o podziale firmy były różnice w tempie wzrostu i strategii rozwoju pomiędzy kategoriami przekąsek i produktów spożywczych, które firma miała w swoim portfolio.
Ponadto, kategorie te wymagały opracowania zupełnie innych kierunków rozwoju w ramach odrębnych rynków. Podział dał spółkom możliwość niezależnego działania, a także pozwolił wydzielić kategorię przekąsek, na których koncentruje się Mondelēz International.
Nazwa „Mondelēz International” powstała z połączenia propozycji przesłanych przez jej dwóch pracowników. „Monde” pochodzi z języka łacińskiego i oznacza „świat”, „delēz” to inaczej „delicious”, czyli „wyśmienity, pyszny”, a „International” odzwierciedla międzynarodowy charakter organizacji.
Zestawienie tych słów podkreśla, że Mondelēz International to międzynarodowa firma z branży przekąsek, oferująca wyśmienite produkty spożywcze marek rozpoznawanych na całym świecie.
Mondelez Polska to znane marki należące wcześniej do Kraft Foods Polska, takie jak
- kawy: Jacobs, Maxwell House, Carte Noire,
- system gorących napojów Tassimo,
- czekolady: Milka i Alpen Gold,
- wafelki Prince Polo,
- batony 3BIT,
- ciastka: Milka, OREO, belVita, Petitki, Lubisie, Delicje, San, Łakotki,
- krakersy TUC
- cukierki Halls.
Firma jest obecnie liderem na polskim rynku:
- kawy (23,4%)* (* Mondelez Polska za Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Udziały Wartościowe w segmencie kawy, Cała Polska, Marzec 2013 r.),
- ciastek (17,4%)** (** Mondelez Polska za Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Udziały Wartościowe w segmencie ciastek, Cała Polska, Marzec 2013 r.)
- i słodyczy czekoladowych (17,1%)*** (*** Rynek słodyczy czekoladowych zdefiniowany jest jako suma tabliczek, pralin, wafli i batonów w czekoladzie oraz draży czekoladowych. Aktualny udział wartościowy Mondelez Polska w tym rynku wynosi 17,1 proc. (Mondelez Polska za Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, Marzec 2013 r.).
- „Naszym celem jest utrzymanie i umocnienie rynkowej pozycji lidera przez długi czas. To niezmienna strategia firmy. Chcemy kontynuować wzrost poprzez innowacje oraz rozwój podstawowej oferty naszego asortymentu” - deklaruje Zoltán Novák, prezes \arządu Mondelez Polska S.A.
Siedemnaście rynków Europy Środkowej i Wschodniej, w tym Polska, dołączyły do europejskiego regionu organizacji (w skrócie MEU - Mondelēz International Europa).
Polska jest jednym z największych i priorytetowych rynków dla Mondelēz International w Europie Środkowej. Dla rynku o tak znacznym potencjale rozwoju, integracja - wg. przedstawicieli firmy - oznacza dalsze umacnianie jej pozycji w segmencie kawy, czekolady, ciastek i cukierków w naszym kraju.
„Przyłączenie polskiej organizacji, podobnie jak innych rynków Europy Środkowej, do regionu europejskiego przynosi liczne korzyści. Będziemy mogli wspólnie wypracowywać
i adaptować strategie, wprowadzać innowacje, wspólnie rozwijać współpracę z kluczowymi detalistami z Europy, korzystać z obszernej i elastycznej sieci produkcji i zaopatrzenia. Dzięki opartemu na zarządzaniu poszczególnymi kategoriami modelu organizacyjnym, nasi pracownicy będą mogli jeszcze lepiej rozwijać swoje talenty, zacieśniając współpracę z ekspertami z centrali oraz innych rynków” - wyjaśnia Zoltán Novák, prezes zarządu Mondelez Polska S.A.
„W Polsce, pod nowym szyldem już niebawem wprowadzimy na rynek kolejne innowacyjne produkty i niestandardowe rozwiązania, którymi zaskoczymy konsumentów i konkurentów. Zamierzamy na bieżąco realizować plany inwestycyjne - w marki, kategorie, rozwijanie naszych fabryk i unowocześnianie linii produkcyjnych. Jednym z naszych priorytetów jest zwiększanie nakładów finansowych w innowacyjne produkty zaliczane przez nas do przekąsek kategorii słodyczy, ciastek, cukierków a także kawy, ponieważ mają one w sobie potencjał wzrostu dla całej firmy” - dodaje.
Firmy w liczbach
Mondelez Polska (wcześniej Kraft Foods Polska)
- działa w Polsce od 1992 r. Przed 20 lat obecności, jako czołowy producent żywności, znany do tej pory jako Kraft Foods Polska.
- 1,56 mld zł obrotów w 2011 roku
- 3200 pracowników w Polsce
- 7 fabryk w Polsce: Cieszyn, Jankowice koło Poznania, Płońsk, Jarosław, Bielany Wrocławskie, Skarbimierz (2 fabryki)
- siedziba w Warszawie
- nr 1 na rynku kawy w Polsce*, nr 1 na rynku ciastek w Polsce**, nr 1 na rynku słodyczy czekoladowych w Polsce***
Mondelēz International
- Firma powstała 1.10.2012 r. w wyniku podziału Kraft Foods Inc. na dwie spółki: Mondelēz International oraz Kraft Foods Group.
- 35 miliardów dolarów obrotów w 2012 roku
- 110 000 pracowników na świecie
- 300 przedstawicielstw, centrów dystrybucji i fabryk na całym świecie
- siedziba w Deerfield, Chicago
- nr 1 na świecie – producent czekolady, ciastek i cukierków, nr 2 na świecie – producent gumy do żucia oraz kawy
Mondelez Polska Production Sp. z o.o. to siedem zakładów produkcyjnych w całej Polsce. Trzy z nich zajmują się produkcją wyrobów czekoladowych, są to fabryki w Jankowicach, Bielanach Wrocławskich oraz Skarbimierzu, dodatkowo w Skarbimierzu zlokalizowana jest również fabryka gumy do żucia. Kolejne trzy fabryki znajdują się w Jarosławiu, Cieszynie oraz Płońsku, zajmują się one produkcją ciastek i wafli.
Łącznie wszystkie zakłady zatrudniają ok. 3000 osób. Wyroby z naszych fabryk w Polsce trafiają na rynek polski oraz na rynki zagraniczne m.in. brytyjski, irlandzki oraz do Europy Wschodniej i Środkowej. Firma jest aktywnym inicjatorem i uczestnikiem projektów na rzecz społeczności lokalnych oraz wolontariatu pracowniczego.
Mondelēz International, Inc. jest światowym potentatem w branży przekąsek i światowym liderem w kategorii czekolady, ciastek, gum do żucia, cukierków, kawy oraz napojów. Jest również właścicielem wartych miliardy dolarów marek poprzednio należących do Kraft Foods, takich jak czekolady Cadbury i Milka, kawa Jacobs, ciasteczka LU, Nabisco i Oreo, napoje w proszku Tang i gumy do żucia Trident. Mondelēz International notowany jest w indeksach giełdowych tj.: Standard and Poor’s 500, NASDAQ 100 i Dow Jones Sustainability.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?