Jakie silniki mają najszybsze bolidy?

Tadeusz Wyspiański
Od 2006 roku zespoły F1 używają ośmiocylindrowych jednostek o pojemności 2400 ccm. Wcześniej, od 1996 roku, stosowane były silniki V10 o pojemności 3 l.
Od 2006 roku zespoły F1 używają ośmiocylindrowych jednostek o pojemności 2400 ccm. Wcześniej, od 1996 roku, stosowane były silniki V10 o pojemności 3 l.
Motor F1 musi sprostać niewyobrażalnym obciążeniom.

Od 2006 roku zespoły F1 używają ośmiocylindrowych jednostek o pojemności 2400 ccm. Wcześniej, od 1996 roku, stosowane były silniki V10 o pojemności 3 l. Choć większość danych dotyczących osiągów jest tajemnicą zespołów, to jednostki te w ostatnich latach uzyskiwać miały moc ponad 950 KM, zbliżając się do magicznej wartości 1000 KM.

Zmiana 3-litrowych V10 podyktowana była przede wszystkim bezpieczeństwem - nowe silniki mają mniejszą moc, dzięki czemu bolidy rozpędzają się do mniejszych prędkości. Kierowcy spędzają teraz jednak więcej czasu jadąc z maksymalnie otwartą przepustnicą, co stawia przed jednostkami jeszcze większe wymagania. Do ich produkcji używa się stali, tytanu oraz przede wszystkim aluminium, na którego korzyść przemawia niewielka waga. Z aluminium odlany jest blok silnika. Wszystkie stopy muszą zawierać żelazo.

Pod względem konstrukcyjnym regulamin FIA precyzyjnie narzuca wymiary, według jakich ma być zbudowany silnik, by otrzymać homologację. Minimalna waga silnika wynosi 95 kg. Kąt rozwarcia pomiędzy cylindrami został ustalony na 90 stopni. Odległość między cylindrami to 106,5 mm. Średnica cylindrów nie może przekraczać 98 mm, co sprawia, że tłoki poruszają się po drodze około 4 cm.
Osiągają jednak przy tym ogromną prędkość 40 m/sek, a przeciążenia, jakim są poddawane, sięgają 9000 G. Obciążenia są tak olbrzymie, że niektóre z 5000 części, z jakich składa się silnik, muszą poradzić sobie z obciążeniami rzędu 3 ton.
W tym sezonie obroty silnika zostały ograniczone do 19 tys. obr./min.

Moc szacowana jest na około 720 KM. Niski jest moment obrotowy, wynoszący około 300 Nm. Ogromne jest zaś zużycie paliwa - bolid F1 spala na 100 km około 75 l benzyny. Zwykłe auto służy nam kilka lat i jeździ spokojnie. Natomiast samochód F1 bierze udział w zaledwie kilku wyścigach, a sama jednostka napędowa musi wytrzymać tylko ( zdaniem niektórych: aż) dwa weekendy GP.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska