Nowoczesny system ostrzeże przed przeszkodą na torach

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
System GSM-R zapewnia m.in. łączność głosową między dyżurnymi, maszynistami oraz dyspozytorami.
System GSM-R zapewnia m.in. łączność głosową między dyżurnymi, maszynistami oraz dyspozytorami. Paweł Stauffer
PKP wdraża nowoczesny system bezprzewodowej łączności, dzięki któremu podróżowanie koleją ma być szybsze i bezpieczniejsze.

Do końca 2015 roku sieć GSM-R obejmie swoim zasięgiem ponad 1500 km torów, zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. System wdrażany jest właśnie na linii kolejowej E 30 na odcinku Bielawa Dolna - Legnica - Wrocław - Opole.

- Dzięki temu pasażerowie podróżujący koleją będą bezpieczniejsi, szybciej też będą mogły jeździć pociągi - wyjaśnia Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe.

To początek realizacji jednego z kluczowych projektów modernizacyjnych na kolei: budowy systemu ERTMS/GSM-R. Inwestycja warta jest kilka miliardów złotych. GSM-R, czyli dedykowany kolei system bezprzewodowej łączności, jest jednym z dwóch kluczowych elementów Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym. Bazuje na standardowej telefonii komórkowej GSM, a został udoskonalony i dostosowany do pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem.

- System zapewnia m.in. łączność głosową między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu, a więc dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną - wylicza Mirosław Siemienic.

Jest też podstawą dla funkcjonowania Europejskiego Systemu Sterowania Jazdą Pociągu. Ten z kolei stoi na straży bezpieczeństwa. Jeśli np. pociąg jedzie za szybko, system automatycznie zmniejsza prędkość, za jego pomocą do lokomotywy są przekazywane informacje o zajętości torów, dzięki niemu maszynista może też ruch na linii kolejowej śledzić na monitorze w kabinie lokomotywy.

System daje również możliwość swobodnej jazdy pociągów w sieciach kolejowych poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach, wymiany lokomotyw czy maszynistów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska