Do końca 2015 roku sieć GSM-R obejmie swoim zasięgiem ponad 1500 km torów, zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. System wdrażany jest właśnie na linii kolejowej E 30 na odcinku Bielawa Dolna - Legnica - Wrocław - Opole.
- Dzięki temu pasażerowie podróżujący koleją będą bezpieczniejsi, szybciej też będą mogły jeździć pociągi - wyjaśnia Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe.
To początek realizacji jednego z kluczowych projektów modernizacyjnych na kolei: budowy systemu ERTMS/GSM-R. Inwestycja warta jest kilka miliardów złotych. GSM-R, czyli dedykowany kolei system bezprzewodowej łączności, jest jednym z dwóch kluczowych elementów Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym. Bazuje na standardowej telefonii komórkowej GSM, a został udoskonalony i dostosowany do pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem.
- System zapewnia m.in. łączność głosową między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu, a więc dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną - wylicza Mirosław Siemienic.
Jest też podstawą dla funkcjonowania Europejskiego Systemu Sterowania Jazdą Pociągu. Ten z kolei stoi na straży bezpieczeństwa. Jeśli np. pociąg jedzie za szybko, system automatycznie zmniejsza prędkość, za jego pomocą do lokomotywy są przekazywane informacje o zajętości torów, dzięki niemu maszynista może też ruch na linii kolejowej śledzić na monitorze w kabinie lokomotywy.
System daje również możliwość swobodnej jazdy pociągów w sieciach kolejowych poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach, wymiany lokomotyw czy maszynistów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?