Obwodnice Olesna i Praszki mają dużo wspólnego. Obie inwestycje były przygotowywane ponad 10 lat temu, obie wyleciały potem z planów, a teraz obie wróciły na listę priorytetową Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad.
Aktualnie trwają place planistyczne.
W ubiegłym tygodniu w Oleśnia, Ciarce, Praszce i Gorzowie Śląskim zorganizowano spotkania. Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła już wybrane warianty obwodnic, jakie chce zbudować.
Mieszkańcy maja teraz dwa tygodnie na zgłaszanie do GDDKiA konkretnych wniosków, m.in. w sprawie dojazdu do domów i pól wzdłuż trasy.
W Oleśnie ma być obwodnica północna
Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI), w której skład oprócz przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa i GDDKiA weszli także m.in. burmistrz Olesna Sylwester Lewicki oraz wicestarosta oleski Roland Fabianek, rekomendowała do budowy wariant północny obwodnicy Olesna (wariant nr 2).
KOPI wskazała też jako wariant alternatywny wersję południową (wariant nr 1). Odrzucony został zatem już wariant nr 3, czyli druga wersja północna.
Teraz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wyda decyzję środowiskową dla jednego z wariantów.
Rekomendowana obwodnica północna (wariant nr 2, czyli niebieski) ma 24,6 km, przebiega w dużej mierze lasami, w pobliżu Siedmiu Źródeł i oleskiej podstrefy ekonomicznej.
Według harmonogramu po uzyskaniu decyzji środowiskowej i ostatecznym wyborze na jej podstawie przebiegu obwodnicy Olesna w połowie 2018 roku ma być ogłoszony przetarg.
W 2019 roku podpisana ma być umowa z wykonawcą. We wrześniu 2020 r. budowa ma się rozpocząć.
Zgodnie z planem obwodnica Olesna ma być oddana do użytku w 2022 roku, więc już za cztery lata!
W Praszce być wariant 4.3
Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych rekomendowała wersję 4.3 obwodnicy Praszki.
Ta wersja ma 12,9 km. Omija od północy Gorzów Śląski, a od południa Praszkę. Przecina Szyszków i Rozterk. Trzeba zbudować
8 wiaduktów i mostów.
Wariant 4.3 wyprowadzi ruch tranzytowy z dróg krajowych nr 45 i 42. Nadal przez miasta będą jednak jeździć ciężarówki, które jadą drogą wojewódzką nr 487 w kierunku Byczyny. Jest to zaktualizowana wersja opracowana już w latach 2008-09. Poparli ją zgodnie burmistrzowie: Praszki - Jarosław Tkaczyński i Gorzowa Śląskiego - Artur Tomala.
Alternatywny jest wariant autorski (południowy, najdłuższy - ma 13,7 km).
Według planu przetarg ma zostać ogłoszony pod koniec 2018 r. W drugiej połowie 2019 r. zostanie podpisana umowa z wykonawcą.
Obwodnica Praszki ma być gotowa pod koniec 2022 r.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?