Odra znów ma tętnić życiem. Szansą na to między innymi napęd wodorowy

Bolesław Bezeg
Bolesław Bezeg
Konferencja na statku "Sucharski".
Konferencja na statku "Sucharski".
Odrodzenie odrzańskiej drogi wodnej w połączeniu z energetyczną rewolucją wodorową napełnią nową energią miasto Kędzierzyn-Koźle, które powinno być drugą stolicą województwa. Opole wiedzie prym kulturą i nauką, a Kędzierzyn-Koźle winno przewodzić w przemyśle i przedsiębiorczości – stwierdzili uczestnicy konferencji zatytułowanej „Marcin Ociepa: Silny Kędzierzyn-Koźle”, która odbyła się w piątek (14 lipca) na pokładzie M/S „Major Sucharski”.

Prezes stowarzyszenia OdNowa, poseł ziemi opolskiej i wiceminister obrony narodowej Marcin Ociepa skupił wokół siebie postacie ze świata nauki, samorządu i biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem zainteresowanych rewitalizacją odrzańskiej drogi wodnej. Na pokład M/S „Major Sucharski” przybyli przedstawiciele opolskich uczelni, Zakładów Azotowych „Kędzierzyn”, Odrzańskiej Izby Gospodarczej, Rady Kapitanów Śródlądowych, koncernu KGHM, Agencji Rozwoju Przemysłu, wiceprezes Dolnośląskiej Doliny Wodorowej, Honorowy Konsul Czech w Opolu, przedstawiciele biznesu i organizacji pozarządowych, a nawet prezydent Raciborza.

Podczas krótkiej konferencji omawiano zagadnienia związane z potencjałem transportowym odrzańskiej drogi wodnej, ale i o ogromnych potrzebach inwestycyjnych. Omawiano toczące się na Odrze inwestycje i przypomniano wieloletnie zaniedbania. Kolejny raz pojawił się temat wykorzystania paliwa wodorowego, zarówno do napędzania odrzańskiej floty, jak i w kontekście towaru przewożonego przez przyszłe odrzańskie tankowce. Wożonego z wytwórni wodoru w Zakładach Azotowych „Kędzierzyn” do nadrzecznych odbiorców w całej Europie.

Motor Ship „Major Sucharski” to w istocie barka motorowa typu BM-500zaadaptowana 60-lat temu na statek szkolny, pływający obecnie pod banderą Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu. Na jej pokładzie w piątkowe popołudnie uczestnicy konferencji „Marcin Ociepa: Silny Kędzierzyn-Koźle” odbyli krótki rejs ze Stoczni Damen w Koźlu-Rogach do basenów portowych u ujścia Kanału Gliwickiego do Odry. Tam obejrzeli zacumowane w porcie jednostki, m.in. rzeczny kontenerowiec i pchacz zakupiony niedawno przez Fabrykę Aparatury i Urządzeń „Famet” S.A. w Kędzierzynie-Koźlu.

Jak się okazało, kierownictwo zlokalizowanego na terenie dawnego kombinatu chemicznego „Blachownia” „Fametu” podjęło niedawno decyzję o zakupie pchacza zdolnego prowadzić barki z produktami firmy drogami wodnymi do Europy Zachodniej, dokąd trafia większość produkcji firmy. Wiadomość o tej inwestycji szybko się rozniosła i w biurze zakładu już ustawiła się kolejka kilku firm, które także chcą przewieźć coś drogą wodną i zgłosiły chęć wyczarterowania pchacza.

W trakcie konferencji jej organizator Marcin Ociepa powiedział, że przywrócenie żeglowności Ody jest warunkiem pomyślnego rozwoju całego kraju, a szczególnie regionów nad tą rzeką położonych, w tym województwa opolskiego, którego rzeka Odra jest osią. Jak stwierdził, miasto Kędzierzyn-Koźle powinno pełnić funkcję stolicy południowej części Opolszczyzny - drugiej stolicy regionu, wykorzystującej potencjał rzeki Odry, równocześnie wykorzystującej . sąsiedztwo województwa śląskiego i bliskość granicy z Czechami.

Po zakończeniu rejsu część jego uczestników w siedzibie Zakładów Azotowych „Kędzierzyn” spotkała się z ministrem aktywów państwowych Jackiem Sasinem. Minister Sasin powiedział, że kierunki rozwojowe omawiane na konferencji są bardzo obiecujące i zapowiedział, że obejmie nadodrzańskie działania swoją opieką.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska