Zaledwie 31 proc. studentów stwierdza zdecydowanie, że nie planuje prowadzić w przyszłości działalności gospodarczej. Stąd wniosek, że 69 procent żaków to potencjalni przyszli przedsiębiorcy. Nie należy oczekiwać, że odsetek studentów faktycznie zakładających działalność osiągnie taki poziom. To raczej wskazanie dla nas, by tę grupę wyposażyć w wiedzę i kompetencje, które umożliwią im zaplanowanie i założenie działalności gospodarczej - wyjaśnia Izabela Kajstura, wicedyrektor Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości UO.
Badanie przeprowadzono od grudnia 2015 do marca 2016. Ankietę wypełniło 1018 osób, w tym 783 kobiety i 235 mężczyzn. W zdecydowanej większości wypełnili ją studenci studiów stacjonarnych (97,8 proc.) - Poprzez ankietę i analizę jej wyników chcieliśmy poznać preferencje naszych studentów po to, by lepiej dostosować ofertę inkubatora do ich potrzeb - wyjaśnia Izabela Kajstura,
Z raportu wynika też, że 14,7 proc. studentów deklaruje chęć prowadzenia własnej firmy, ale nie ma konkretnego pomysłu biznesowego.
- Można założyć, że do tych dwóch grup należy skierować wsparcie szkoleniowe i doradcze o charakterze ogólnym. Osoby te powinny uzyskać wsparcie gwarantujące uzyskanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu opracowania pomysłu na firmę i zakładania działalności, m.in. zaplanowanie firmy, opracowanie modelu biznesowego i biznesplanu, podstawowa wiedza o źródłach pozyskiwania funduszy - wyjaśnia wicedyrektor AIP.
13,1 proc. studentów wskazuje z kolei, że posiada konkretny pomysł na działalność, jednak nie posiada dostatecznej wiedzy, by zbudować na jego podstawie firmę.
- Dla tej grupy oprócz szkoleń dotyczących procesu zakładania działalności, będziemy chcieli zorganizować dodatkowe doradztwo i konsultacje w zakresie doprecyzowania i skonkretyzowania pomysłu na działalność - mówi Izabela Kajstura.
Z ankiety widać też, że gotowość do podjęcia działalności gospodarczej wzrasta wyraźnie wraz z oceną własnych umiejętności i kompetencji (przedsiębiorczość, dobra organizacja czasu pracy, asertywność, kreatywność, elastyczność).
Spotkania, które mają te cechy u młodych przedsiębiorców kształtować, już ruszyły
- W czwartek zorganizowaliśmy po raz trzeci spotkanie networkingowo-szkoleniowe z cyklu Speed Up Business. część szkoleniowa prowadził ekspert w dziedzinie wizerunku firm w internecie - odpowiada Dominika Armatys z z inkubatora. Kolejne takie zajęcia zaplanowano na 25 maja. Zgłoszenia pod adresem [email protected].
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?