Nieco ponad 258 mln złotych to koszt zakupu 10 nowych lokomotyw elektrycznych dla PKP Intercity wraz z usługą ich utrzymania technicznego przez producenta. Jeśli przewoźnik skorzysta z prawa opcji i zamówi dodatkowe lokomotywy, wartość kontraktu wzrośnie do blisko 388 mln zł brutto.
Nowe maszyny, które pojadą m.in. przez Opolszczyznę (trasa Wrocław - Opole - Warszawa - Wrocław), będą rozwijać prędkość 200 km/h, co pozwoli efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe.
- Firma Newag, które je dostarczy, jest zobowiązana do dostarczania wszystkich lokomotyw w terminie do 42 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego pojazdu nastąpi w ciągu 18 miesięcy - informuje Katarzyna Grzduk - rzecznik prasowy PKP Intercity.
Kolejne flirty wyjeżdżają na tory
PKP Intercity odbiera też pierwsze elektryczne zespoły trakcyjne typu Flirt od firmy Stadler Polska, które są dostosowane do prędkości 160 km/h. Pojazdy posiadają 294 miejsca drugiej klasy i 60 miejsc klasy pierwszej.
Łącznie siedlecka fabryka ma dostarczyć 12 takich pojazdów, a wartość całego kontraktu wynosi 1,015 mld zł brutto.
- Producent będzie także odpowiadał za utrzymanie techniczne nowej floty EZT przez okres 15 lat - mówi Katarzyna Grzduk.
Stare "edyty" odzyskują blask
Do przewoźnika w najbliższym czasie trafią też pierwsze dwa z 14 składów ED74, które modernizuje konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz.
Przez kilka lat stały one na krakowskiej bocznicy i niszczały. Teraz zyskają drugie życie. Wyremontowane pociągi mają być wykorzystywane głównie na trasach Wrocław - Opole – Lublin i Wrocław - Opole – Kielce.
Wartość zamówienia wynosi 274,8 mln zł brutto.
Plany są ambitne
Równolegle PKP Intercity pracuje nad koncepcją nowoczesnych wagonów, które w najbliższych latach mają pojawić się na torach.
Dotyczą one piętrowych składów typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi. Pojazdy mają być dostosowane do prędkości 200 km/h, z wagonami pierwszej i drugiej klasy, przedziałowymi i bezprzedziałowymi, restauracyjnymi oraz dzienno-nocnymi umożliwiające komfortowe podróże w nocy.
- Wagony będą projektowane już w oparciu o nowe podejście do designu - informuje Katarzyna Grzduk.
Obecnie PKP Intercity oczekuje wniosków potencjalnych wykonawców o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Harmonogram zakłada zaproszenie do składania ofert w ostatnim kwartale 2021 roku. Rozstrzygnięcie postępowania wstępnie planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.
Papszun ponownie trenerem Rakowa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?