PKP Intercity kupuje kolejne składy i lokomotywy, które pojadą przez Opolszczyznę. Pracuje też nad koncepcją pociągów przyszłości!

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
PKP Intercity pracuje nad koncepcją nowoczesnych pociągów, które w najbliższych latach mają pojawić się na torach.
PKP Intercity pracuje nad koncepcją nowoczesnych pociągów, które w najbliższych latach mają pojawić się na torach. PKP Intercity
PKP Intercity podpisało umowę na dostawę 10 lokomotyw rozwijających prędkość do 200 km/h. Maszyny będą obsługiwać m.in. połączenia przez województwo opolskie. Przewoźnik odbiera też nowe elektryczne zespoły trakcyjne i planuje kolejne zakupy.

Nieco ponad 258 mln złotych to koszt zakupu 10 nowych lokomotyw elektrycznych dla PKP Intercity wraz z usługą ich utrzymania technicznego przez producenta. Jeśli przewoźnik skorzysta z prawa opcji i zamówi dodatkowe lokomotywy, wartość kontraktu wzrośnie do blisko 388 mln zł brutto.

Nowe maszyny, które pojadą m.in. przez Opolszczyznę (trasa Wrocław - Opole - Warszawa - Wrocław), będą rozwijać prędkość 200 km/h, co pozwoli efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe.

- Firma Newag, które je dostarczy, jest zobowiązana do dostarczania wszystkich lokomotyw w terminie do 42 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego pojazdu nastąpi w ciągu 18 miesięcy - informuje Katarzyna Grzduk - rzecznik prasowy PKP Intercity.

Kolejne flirty wyjeżdżają na tory

PKP Intercity odbiera też pierwsze elektryczne zespoły trakcyjne typu Flirt od firmy Stadler Polska, które są dostosowane do prędkości 160 km/h. Pojazdy posiadają 294 miejsca drugiej klasy i 60 miejsc klasy pierwszej.

Łącznie siedlecka fabryka ma dostarczyć 12 takich pojazdów, a wartość całego kontraktu wynosi 1,015 mld zł brutto.

- Producent będzie także odpowiadał za utrzymanie techniczne nowej floty EZT przez okres 15 lat - mówi Katarzyna Grzduk.

Stare "edyty" odzyskują blask

Do przewoźnika w najbliższym czasie trafią też pierwsze dwa z 14 składów ED74, które modernizuje konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz.

Przez kilka lat stały one na krakowskiej bocznicy i niszczały. Teraz zyskają drugie życie. Wyremontowane pociągi mają być wykorzystywane głównie na trasach Wrocław - Opole – Lublin i Wrocław - Opole – Kielce.

Wartość zamówienia wynosi 274,8 mln zł brutto.

Plany są ambitne

Równolegle PKP Intercity pracuje nad koncepcją nowoczesnych wagonów, które w najbliższych latach mają pojawić się na torach.

Dotyczą one piętrowych składów typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi. Pojazdy mają być dostosowane do prędkości 200 km/h, z wagonami pierwszej i drugiej klasy, przedziałowymi i bezprzedziałowymi, restauracyjnymi oraz dzienno-nocnymi umożliwiające komfortowe podróże w nocy.

- Wagony będą projektowane już w oparciu o nowe podejście do designu - informuje Katarzyna Grzduk.

Obecnie PKP Intercity oczekuje wniosków potencjalnych wykonawców o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Harmonogram zakłada zaproszenie do składania ofert w ostatnim kwartale 2021 roku. Rozstrzygnięcie postępowania wstępnie planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Papszun ponownie trenerem Rakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska