Płynie strumień rządowych pieniędzy

Materiał informacyjny Wojewody Opolskiego
Po dwóch latach pełnienia funkcji Wojewody Opolskiego przez Sławomira Kłosowskiego postanowiliśmy podsumować efekty prowadzenia przez niego nadzoru nad realizowaniem zadań rządowych w regionie.

Panie Wojewodo, jednym z newralgicznych systemów każdego państwa jest komunikacja, a w naszym państwie ciągle najważniejsza jest komunikacja drogowa. W jaki sposób rząd dba o drogowy krwioobieg naszego regionu?

Dla rządu Zjednoczonej Prawicy, który mam zaszczyt reprezentować w Województwie Opolskim stan, dostępność i utrzymanie infrastruktury drogowej ma niezwykle ważne, by nie rzec strategiczne znaczenie. Najlepiej o tym świadczyć będą liczby obrazujące wysokość nakładów finansowych poczynionych od kiedy te tematy mi podlegają. Wydatki te możemy podzielić na realizowane z pomocą Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na drogi gminne i powiatowe i bieżące prace realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W latach 2021- 2023, do połowy czerwca br. na realizację zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg przeznaczono w naszym województwie około 250 mln zł. Składały się na to budowa, przebudowa i remonty 149,7 km dróg, na co przeznaczono około 225 mln zł. Do tego należy doliczyć zadania związane tylko z remontami dróg oraz zwiększeniem bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, na co w bieżącym roku przeznaczymy około 42 mln. zł.

Dodatkowo został ogłoszony nabór na 2024 r. na budowę/rozbudowę/przebudowę/remont dróg gminnych i powiatowych na historyczną kwotę ponad 85 mln. zł.

Ponadto w ramach Funduszu realizowana będzie inwestycja w Kędzierzynie Koźlu polegająca na budowie łącznika obwodnicy północnej z ul. Przyjaźni/Strzelecką. Najważniejszą częścią zadania jest budowa mostu nad Kanałem Gliwickim i rzeką Kłodnicą. Łączna wartość inwestycji wyniesie 107,4 mln zł. Zadanie realizowane przez gminę Kędzierzyn-Koźle uzyskało wsparcie z RFRD w wysokości 85,9 mln zł. Okres realizacji inwestycji przypada na lata 2023-2025.

Nadmienić trzeba również, że Gmina Krapkowice realizuje projekt dot. opracowania dokumentacji niezbędnej do realizacji inwestycji pn. Budowa mostu południowego na rzece Odrze w Krapkowicach i Gogolinie wraz z drogami dojazdowymi. Na to zadanie gmina otrzymała dofinansowanie w wysokości ponad 1,6 ml. zł. w ramach Programu Mosty dla Regionów.

Ale inwestycje prowadzone są również na drogach krajowych…

Tak, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w omawianym okresie wydała na inwestycje i remonty prawie 1 770 mln. zł. Na same zakończone prace dot. budowy obwodnic Niemodlina, i Kędzierzyna-Koźla oraz trwające jeszcze budowy obwodnic Praszki i Olesna GDDKiA przeznaczyła prawie 1 630 mln. zł. Do tego należy doliczyć sześć inwestycji rozbudowy istniejących dróg krajowych, na co przeznaczono 70,5 mln zł. W tej grupie największą inwestycją była rozbudowa DK nr 45 na odcinku węzeł Opole Południe a Rogów Opolski, która kosztowała ponad 28 mln zł. GDDKiA przeprowadziła też inwestycję remontową o najwyższej wartości – ponad 59 mln zł pochłonął remont autostrady A4 na odcinku od Góry Świętej Anny do granicy z województwem śląskim.

W trakcie Pana rządów województwo opolskie otrzymało też wysokie dofinansowania z programu Polski Ład. Czy to się mieści w wymienionych kwotach wydanych na drogi?

Nie, Polski Ład to osobny rządowy program, z którego projekty w naszym województwie otrzymały dofinansowania na łączną kwotę ponad 1 270 mln. zł. Osobne kwoty rząd wyasygnował także na wsparcie gmin górskich – było to ponad 13,7 mln zł i podobną kwotę na wsparcie gmin popegeerowskich. W chwili obecnej ogłoszony został kolejny nabór dla gmin popegeerowskich. Nabór w szóstej edycji Programu Inwestycji Strategicznych rozpoczął się 23 czerwca o godz. 12.00 i potrwa do 31 lipca do godz. 17.00.

A jak na tym tle wyglądają inwestycje w infrastrukturę kolejową, czy to także zadanie wojewody?

Te spektakularne inwestycje na trasach Opole – Nysa – o wartości 150 mln zł oraz Opole Zachodnie – Kędzierzyn-Koźle – za 913 mln zł, choć realizowane przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe i finansowane z budżetu centralnego, wymagały od służb wojewody wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Podobnie jak inwestycje wodne, na które przeznaczono ponad 111 mln zł. Mowa tu o wydatkach na modernizację jazów odrzańskich w Januszkowicach, Wróblinie, Zwanowicach przy ujściu Nysy, a także o modernizacji śluz Januszkowice i Krapkowice. Te ostatnie roboty są jeszcze w trakcie realizacji, koszt tych inwestycji wynosi 420 mln. zł, a zatem jeszcze sporo wydatków przed nami.

A inne działania mające znaczenie dla mieszkańców województwa?

Dobre pytanie. To są np. takie tematy jak Fundusz przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. W latach 2021-2023 podpisaliśmy umowy z 35 organizatorami publicznego transportu zbiorowego na łączną kwotę dopłat wynoszącą prawie 68 mln. zł. Z tej kwoty do tej pory organizatorom przekazano łącznie już ponad 44 mln zł. Tymi dopłatami objęto 267 nowych linii autobusowych. Obecnie trwa ocena złożonych w dodatkowym naborze wniosków, dostępna kwota to ponad 873 tys. zł.

W Opolskim Urzędzie Wojewódzkim zostało utworzone Centrum Obsługi Cudzoziemca – w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji – łączna wartość tej inwestycji to 10,9 mln zł, w tym prawie 5 mln to były roboty budowalne w ramach FAMI. Pozostałe środki przekazano mi.in na eventy i półkolonie dla dzieci, kursy językowe, szkolenia, tłumaczenia dokumentów i wyposażenie Centrum Obsługi Cudzoziemców.

Ważnym wydarzeniem było przekazanie, będących własnością Skarbu Państwa, ale będących do niedawna w zarządzie Starosty Strzeleckiego, obiektów amfiteatru i miejsca pamięci na Górze Świętej Anny w trwały zarząd na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej, a konkretnie podlegającego mu Rejonowego Zarządu Infrastruktury we Wrocławiu.

Ale w tej pozycji mamy także inwestycje gazowe, takie jak budowa tłoczni gazu w Kędzierzynie-Koźlu, której wartość wyniosła około 300 mln. zł. Obecnie trwa dalsza rozbudowa działającej już tłoczni, która pochłonie około 120 mln. zł.

Ale w pozycji „Inne” mieści się także budowa radaru meteorologicznego na Górze Świętej Anny - wartość tego zadania to 13,5 mln zł netto.

A co z gospodarką wodną? Śluzy i jazy to chyba nie wszystkie potrzeby?

Oczywiście, tamte wydatki dotyczą odrzańskiej drogi wodnej, ale znacznie szerszym zagadnieniem jest działalność Spółek Wodnych. Dotacja dla spółek wodnych na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizacji zadań związanych z utrzymaniem wód i urządzeń wodnych w lata 2021 – 2022 wyniosła ponad 3,5 mln. zł. Dotacje te otrzymało 27 spółek wodnych z terenu województwa opolskiego. Jest to tzw. dotacja podmiotowa mająca na celu dofinansowanie działalności bieżącej spółek wodnych, które realizują zadania związane z utrzymaniem wód i urządzeń wodnych.

Czy to już wszystkie działania podjęte na rzecz mieszkańców?

Nie, jest także dotacja wynikająca ze zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. W latach 2021 – 2022 budżet Wojewody Opolskiego przekazał łączną kwotę tej dotacji w wysokości ponad 94 mln. zł. To kwota zwrotu podatku akcyzowego rolnikom z terenu województwa opolskiego. To niebagatelny zastrzyk gotówki dla opolskich rolników.

Ponadto w latach 2021 – 2022 przekazano kwotę ponad 50 mln. zł. na dopłaty do ulgowych i bezpłatnych przejazdów osób ustawowo uprawnionych do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Środki przekazywane są do Samorządu Województwa, który przekazuje je przewoźnikom jako rekompensatę za ulgi udzielane pasażerom przy sprzedaży biletów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska