Podpowiadamy, co trzeba wiedzieć przed wyjazdem na wakacje

fot. Sławomir Mielnik
Jeśli opóźnienie lub odwołanie lotu nastąpiło z przyczyn niezależnych (np. warunki atmosferyczne, strajk), pasażer nie może domagać się odszkodowania.
Jeśli opóźnienie lub odwołanie lotu nastąpiło z przyczyn niezależnych (np. warunki atmosferyczne, strajk), pasażer nie może domagać się odszkodowania. fot. Sławomir Mielnik
Jak szukać noclegu? Jak wynająć samochód i co zrobić, jeśli podczas podróży samolotem zniknie lub zostanie zniszczony twój bagaż?

Przydatne adresy

Przydatne adresy

www.hotelclub.com
www.booking.com
www.bookinhotel.com
www.hotelstravel.com

Poszukiwanie noclegów przez internet najprościej zacząć, wpisując w wyszukiwarce dwa słowa: nazwę interesującej nas miejscowości oraz słowo hotele.

Pojawi się wówczas mnóstwo stron oferujących nocleg. Wchodząc na jedną z nich, możemy skorzystać z opcji, która wszystkie oferty posegreguje nam według ceny. Od najtańszej do najdroższej.

Jak wybrać hotel

Warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy:
Po pierwsze: położenie. Bardzo często kuszące niską ceną obiekty znajdują się na obrzeżach miejscowości lub w miejscach trudno dostępnych, słabo skomunikowanych. Czasem są nawet oddalone o kilkanaście kilometrów od centrum.

Jeśli jesteśmy zmotoryzowani, wówczas możemy do nich łatwo dojechać. Jeśli jednak na miejsce przylatujemy samolotem, sprawdźmy, jak hotel jest skomunikowany z turystycznym centrum, które będziemy odwiedzać. Zwykle takie informacje podawane są przy ofercie. Nie warto ich ignorować.

Po drugie: udogodnienia. Każda oferta powinna zawierać informacje na temat wyposażenia pokoju, rodzaju łóżek (np. double - łóżko dwuosobowe, twin - dwa jednoosobowe łóżka w pokoju).

W cenie pokoju hotelowego może być śniadanie i o ile z obiadu bez problemu można zrezygnować, zakładając, że zjemy coś "na mieście", to śniadanie, zwłaszcza w formie szwedzkiego bufetu na dobry początek dnia, warto kupić.

Coraz więcej hoteli oferuje swoim gościom bezpłatny dostęp do internetu. Sprawdźmy też, czy jest darmowy parking.

Hotel możesz sprawdzić, m.in. na:

Hotel możesz sprawdzić, m.in. na:

www.ocenyhoteli.pl
www.tripadvisor.com
hotele.oceniacz.pl

Po trzecie: szukaj wytrwale. Jeśli znajdziemy portal, który oferuje nam ciekawą propozycję, nie rezygnujmy z dalszego szukania. Może się zdarzyć, że na innej stronie internetowej ten sam hotel będzie tańszy. Może też uda nam się znaleźć całkiem inny i jeszcze ciekawszy hotel.

Po czwarte: sprawdź hotel. Dowiedzmy się więcej o hotelu, w którym zamierzamy zamieszkać. Najczęściej obok jego oferty znajdziemy też opinie gości hotelowych i oceny, które mu wystawili.

Zwykle te drogie (choć nie jest to regułą) notują dobre oceny. Hotele tańsze mają też negatywne opinie. To normalne i nie należy zrażać się kilkoma krytycznymi opisami, gdy większość ocen jest pozytywna. Możemy być pewni jednego: jeśli jakiś hotel dopiekł turystom, nie zostawią na nim suchej nitki.

W przypadku powtarzania się tych samych krytycznych uwag (np. brudna pościel) możemy być pewni, że hotelowa obsługa mocno tam kuleje. Jeśli na 20 wpisów, 18 jest druzgocących - to oznacza, że te dwa pozytywne wpisał właściciel hotelu i jego znajomy.

Wynajem samochodu za granicą
Sprawdź ofertę. Jeszcze przed wyjazdem warto przejrzeć portale internetowe z adresami wypożyczalni. Oferty krajowych firm mogą być tańsze niż międzynarodowych korporacji.

Warto zwrócić uwagę na: dane przedsiębiorcy (adres, zezwolenie na działalność, opinie), cenę i co ona obejmuje (np. ubezpieczenie), oferowaną markę i model, warunki odbioru i oddania samochodu, ewentualne koszty naprawy szkód, dokumenty auta obowiązujące w danym kraju, kary umowne za wcześniejsze rozwiązanie umowy lub niewłaściwe jej realizowanie, dodatkowe wymogi (np. ograniczenia wiekowe dla kierowcy).


Gdy zawierasz umowę przez internet, nie możesz odstąpić od niej na odległość bez podania przyczyny.
Żądaj umowy na piśmie, najlepiej w języku polskim (lub obcym, ale zrozumiałym dla klienta) i zachowaj kopię lub swój egzemplarz.

Ubezpieczenie. Jest obowiązkowe dla każdego kierowcy i auta! Przed wyjazdem sprawdź, jakie są jego warunki, jakiego rodzaju szkody ono obejmuje (np. kradzież) i uregulowania odnośnie poruszania się po innych krajach (mogą być różne dla UE i poza Europą, i wymagać dodatkowego ubezpieczenia). Powinny być tam też wpisane zasady zgłaszania szkód.

Jeśli z auta będzie korzystać więcej niż jeden kierowca, należy to wcześniej zgłosić (możliwe dodatkowe opłaty, konsekwencje finansowe w razie spowodowania wypadku).

Na miejscu obejrzyj samochód, czy jest sprawny. Jeśli masz zastrzeżenia (zauważyłeś zarysowania, wgniecenia, brak radia), spisz to w protokole. Sprawdź datę przeglądu okresowego, ilość paliwa.
Gdy dojdzie do wypadku, spróbuj na własną rękę wstępnie oszacować straty naprawy w warsztacie. Będziesz wiedział, czy przedsiębiorca nie chce cię oszukać.

Oddając auto, zawsze spisz protokół (z datą i podpisami z obu stron). Kopię warto zachować - w razie np. nieuzasadnionego obciążenia karty kredytowej można udowodnić, że podczas naszego użytkowania wóz nie był uszkodzony.

Podróże samolotem

Ważne


Centra sieci ECC-Net, w tym ECK (Europejskie Centrum Konsumenckie) Polska, zapewniają poradę i zazwyczaj przez krótki czas po upadłości są w stanie ułatwić szybkie odzyskanie pieniędzy.Więcej informacji na: www.konsument.gov.pl



Kłopoty z bagażem. Przed podróżą warto sprawdzić w regulaminie danego przewoźnika, za co bierze odpowiedzialność.

Brak bagażu, opóźnienie lub uszkodzenie trzeba zgłosić od razu na lotnisku, gdzie wypełnia się protokół nieprawidłowości bagażowej, tzw. PIR (Property Irregularity Report) i składa pisemną reklamację do linii lotniczej - w ciągu 7 dni od odebrania uszkodzonego lub 21 dni od oddania opóźnionego bagażu.
Mamy prawo do odszkodowania. Jest ono wyceniane na podstawie wagi lub udowodnionej straty.

> Podróż z przesiadką, czyli loty łączone
Przewóz wykonany przez dwóch lub więcej kolejnych przewoźników traktuje się jako jeden. W przypadku problemów na którymkolwiek odcinku pasażer może żądać całości lub części odszkodowania od wszystkich przedsiębiorców łącznie, od kilku z nich lub od każdego z osobna. Jeśli dostanie odszkodowanie od jednego, to pozostali są zwolnieni z odpowiedzialności.

> Upadłość linii lotniczych.
Jeśli kupimy bilet w linii, która splajtuje, raczej nie możemy spodziewać się szybkiego zwrotu pieniędzy. Najpierw sąd musi oficjalnie ogłosić upadłość.
Niedoszły pasażer jest czwarty w kolejce do odzyskania pieniędzy, m.in. po pracownikach, którym firma zalegała z wypłatami czy instytucjach skarbowych.


> Odwołanie lotu, opóźnienie, overbooking - opieka, pomoc i odszkodowanie.
W przypadku odwołania lotu mamy prawo do zwrotu kosztów biletu (w ciągu 7 dni), zaoferowania innego połączenia do miejsca docelowego oraz posiłków, napojów i środków komunikacji.
Oprócz tego możemy liczyć na odszkodowanie od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy), chyba, że poinformowano nas o opóźnieniu nie później niż na 1 godzinę przed odlotem i zaproponowano inne połączenie.

Przy znaczącym opóźnieniu lotu przewoźnik powinien zapewnić bezpłatne posiłki, napoje oraz umożliwić komunikację.

Jeżeli opóźnienie jest dłuższe niż 5 godzin, pasażer ma prawo do zwrotu całości bądź części kosztów biletu, gdy dalszy lot jest bezcelowy. Jeśli konieczny jest pobyt dłuższy niż przewidziany (zwłaszcza nocny), przewoźnik ma obowiązek zapewnić darmowe zakwaterowanie oraz transport.

Ważne: jeśli opóźnienie lub odwołanie lotu nastąpiło z przyczyn niezależnych (np. warunki atmosferyczne, strajk) pasażer nie może domagać się odszkodowania.

Gdy odmówiono nam wejścia na pokład, bo pasażerów jest więcej niż miejsc (tzw. overbooking), przewoźnik zobowiązany jest do wypłacenia odszkodowania. W takiej sytuacji pasażer może też dobrowolnie zrezygnować z rezerwacji w zamian za korzyści zaproponowane przez przewoźnika.

Za zapewnienie przestrzegania praw pasażerów w razie odwołania lotu, opóźnienia, czy overbookingu w Polsce odpowiada Komisja Ochrony Praw Pasażerów w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
Skargę na przewoźnika można wnieść do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dopiero po wyczerpaniu możliwości reklamacji u przedsiębiorcy.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska