Powstanie trzeci pas ruchu na A4 między Krakowem a Tarnowem. Gdzie i kiedy należy spodziewać się największych utrudnień?

Jerzy Mosoń
Jerzy Mosoń
Natężenie ruchu na południu Polski rośnie w zawrotnym tempie. Zwykłe naprawy drogi to za mało. Trzeba zwiększyć ich przepustowość
Natężenie ruchu na południu Polski rośnie w zawrotnym tempie. Zwykłe naprawy drogi to za mało. Trzeba zwiększyć ich przepustowość 123rf.com/profile_bialasiewicz
Drogowcy zmierzyli natężenie ruchu na najważniejszej drodze Wielkopolski i teraz nie ma odwrotu. Będzie musiał powstać dodatkowy pas ruchu, i to po obu stronach trasy A4 łączącej Kraków z Tarnowem. Minister właśnie wydał decyzję.

Spis treści

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził 20 listopada 2023 r. Program Inwestycji obejmujący opracowanie dokumentacji dla rozbudowy trasy na odcinku Kraków – Tarnów. Oznacza to rozpoczęcie przygotowań do rozbudowy kolejnego odcinka autostrady A4. Kierowcy powinni spodziewać się utrudnień.

W krótkim czasie natężenie ruchu wzrosło dwukrotnie

Autostrada A4 łączy zachodnią i wschodnią granicę kraju. To także najważniejsza droga w Małopolsce. Potwierdzają to dane Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzone na odcinku między Krakowem a Tarnowem, po raz pierwszy w 2015 roku, trzy lata po połączeniu tych miast autostradą. Wówczas na tym odcinku poruszało się od 18 tys. (odcinek Tarnów Zachód – Tarnów Centrum) do 34 tys. pojazdów na dobę (odcinek Bieżanów – Targowisko).

Kolejny pomiar, z lat 2020-2021, pokazał prawie dwukrotny wzrost liczby samochodów korzystających z tej trasy. Na odcinku Bieżanów – Targowisko były to już prawie 64 tys. pojazdów (wzrost o 87 proc.), a na przebiegającej wzdłuż granic Tarnowa autostradzie A4 ponad 31 tys. aut (więcej o 74 proc.).

Przy takiej ilości pojazdów należy działać wyprzedzająco

Wzrost ruchu nie pozostaje bez wpływu na jej przepustowość i komfort jazdy. Więcej samochodów to mniejsza płynność przemieszczania się, korki i większe ryzyko wypadków. Analizy GDDKiA wskazują, że w 2037 roku między węzłami Kraków Bieżanów i Targowisko poruszać się będzie od 72 do 82 tys. pojazdów a autostradą wokół Tarnowa od 37 do 41 tys. samochodów na dobę – twierdzą drogowcy.

– Wiele odcinków obecnie istniejącej sieci autostrad i dróg ekspresowych w najbliższym czasie, w wyniku spodziewanego dalszego wzrostu natężenia ruchu, wyczerpie możliwości sprawnego prowadzenia transportu. Podobnie jest w przypadku autostrady A4, dlatego reagujemy z wyprzedzeniem i rozpoczynamy prace przygotowawcze związane z dobudowaniem trzeciego pasa na obu jezdniach A4 pomiędzy Krakowem a Tarnowem — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Gdzie już są trzy pasy ruchu? Drogowcy sprawdzą, czy to wystarczy

Eksperci przeanalizują również możliwości poprawy płynności ruchu na autostradzie A4 w granicach Krakowa, pomiędzy ul. Kąpielową (między węzłami Kraków Południe i Kraków Łagiewniki) a węzłem Kraków Bieżanów. Na tym odcinku już dziś kierowcy mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Od kiedy kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami? Jest jeszcze trochę czasu?

Podpisany przez Ministra Infrastruktury dokument pozwala na przygotowanie i ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie koncepcji rozbudowy autostrady (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami Koncepcji programowej) oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Wykonanie wskazanych prac zaplanowano do 2028 roku, a realizację inwestycji na lata 2031-2034.

Gdzie będą trwać prace remontowe związane z budową dodatkowych pasów ruchu?

Rozbudowa autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu, zgodnie z zapisami w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., zaplanowana jest na blisko 460-kilometrowym odcinku pomiędzy Krzyżową a Tarnowem. Rozpoczęły się już prace nad dokumentacją przygotowawczą dla odcinka od Krzyżowej do węzła Wrocław Wschód oraz pomiędzy węzłami Balice i ul. Kąpielową w Krakowie. Dla odcinków od granicy województwa opolskiego i śląskiego do Krakowa Minister Infrastruktury niedawno podpisał Programy Inwestycji na opracowanie dokumentacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Powstanie trzeci pas ruchu na A4 między Krakowem a Tarnowem. Gdzie i kiedy należy spodziewać się największych utrudnień? - Strefa Biznesu

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska