O kontrakt wart ponad 460 milionów złotych zamierza starać się kilkanaście firm z kraju i zagranicy. - W związku z tym otrzymaliśmy od nich ponad dwieście różnego rodzaju zapytań - wyjaśnia Michał Wandrasz z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. - Na 180 z nich, które zostały złożone w terminie, musieliśmy odpowiedzieć. Stąd poślizg.
A potencjalni wykonawcy pytali m. in. o materiały budowlane, które mają być użyte do budowy obwodnicy Nysy, o sposób finansowania robót, przeglądy gwarancyjne, o kary za ewentualne zwłoki w prowadzeniu robót (sugerowali obniżenie z 20 do 10 proc. wynagrodzenia netto, GDDKiA nie zgodziła się). Przedsiębiorcy pytali również o warunki techniczne dotyczące budowy i przebudowy sieci kanalizacyjnych, gazowej wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i burzowej, dopytywali o zakres robót.
Przetarg na budowę obwodnicy Nysy został ogłoszony 20 grudnia ubiegłego roku. Termin otwarcia ofert zaplanowano na miniony czwartek.
- W związku z zapytaniami przesunęliśmy go na 6 lutego - informuje Michał Wandrasz. - Naszym zdaniem niewielkie opóźnienie nie powinno wpłynąć na dalszy przebieg prac.
Jak dodaje, wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny, zaproponowanego terminu wykonania wszystkich prac (32-35 miesięcy) oraz proponowanego okresu gwarancji na roboty (5-10 lat).
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad umowę z wykonawcą obwodnicy Nysy chciałaby podpisać w czerwcu tego roku. Zgodnie z harmonogramem, roboty mają ruszyć na przełomie I i II kwartału 2015 roku, i potrwają do II połowy 2017 roku.
Firma, która wygra, będzie musiała najpierw zaktualizować dokumentację projektową i uzyskać decyzję wojewody zezwalającą na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dopiero potem drogowcy rozpoczną budowę 16,5-kilometrowej obwodnicy Nysy.
Jak wynika z dokumentacji, 7,4-km odcinek drogi krajowej nr 46 będzie trasą dwujezdniową, natomiast 9,1-km jako ciąg DK nr 41 - drogą jednojezdniową (na odcinku 4 km z dodatkowymi pasami do wyprzedzania).
Prawdziwym wyzwaniem dla wykonawcy będzie budowa mostu nad Nysą Kłodzką o długości 383 metrów ze 100-metrowym przęsłem nurtowym. Powstać mają też dwa wiadukty nad liniami kolejowymi z Nysy w stronę Brzegu i Opola, cztery ronda oraz węzeł drogowy na skrzyżowaniu projektowanej i istniejącej krajówki nr 46 w obrębie tzw. Górki Hanuszowskiej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?