Rozpoczął się remont czterokilometrowego odcinka kluczborskiej obwodnicy między Kuniowem a ul. Fabryczną w Kluczborku. To był odcinek zbudowany w II etapie, oddany do użytku w 2012 roku.
Był już bardzo mocno zniszczony, zwłaszcza że został zbudowany na podbudowie po byłym torowisku.
Do przetargu na remont zgłosiło się aż 10 firm. Wygrał ADAC-LEWAR z Przystajni, który zaoferował kwotę 1.668.360,75 zł. Z tego 70 procent pokryje dotacja rządowa z Funduszu Dróg Samorządowych.
Stary asfalt został już sfrezowany, teraz robotnicy kładą nową nakładkę asfaltową. Ruch na remontowanych kawałkach drogi kierowany jest wahadłowo przez pracowników.
W ubiegłym roku wyremontowano I etap obwodnicy Kluczborka, 1-kilometrowy odcinek między ulicą Fabryczną w Kluczborku a Ligota Dolną. Kosztowało to 760 tysięcy zł, z czego gmina Kluczbork wydała ze swojego budżetu tylko niecałe 150 tys. zł. Resztę stanowiła dotacja rządowa, która pokryła aż 80 procent kosztów dotacji.
Gmina w tym roku dokończyła budowę całej 9-kilometrowej obwodnicy, łączącej aż trzy drogi krajowe: nr 42, 45 i 11. Jednocześnie rozpoczęła procedurę przekazania obwodnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Gmina Kluczbork rozpoczęła już procedurę przekształcenia obwodnicy na drogę krajową i przekazania drogi GDDKiA.
Obwodnica stanie się drogą krajową, w zamian drogami gminnymi staną się ulice w mieście, które obecnie są odcinkami dróg krajowych: nr 42 (ul. Byczyńska i ul. Wołczyńska), nr 45 (ul. Opolska, ul. Curie-Skłodowskiej oraz ul. Katowicka).
Przekształcenie obwodnicy miejskiej w drogą krajową pozwoli wreszcie kierować na nią tiry. Mieszkańcy czekają na ten moment, ponieważ skarżą się, że sama obwodnica nie zmniejszyła ruchu tranzytowego w mieście.
- Najgorzej jest na ulicy Katowickiej, gdzie tiry jadą jeden za drugim, bo tutaj mają najbliżej do drogi krajowej nr 11 - mówią mieszkańcy ul. Katowickiej.
Po zakończeniu budowy całej obwodnicy Kluczborka radni nadali jej nazwę: Obwodnica 30-lecia Samorządu Terytorialnego.
Budowa obwodnicy Kluczborka rozpoczęła się w 2007 roku (planowanie rozpoczęło się jeszcze wcześniej, bo w 2003 roku) i pochłonęła w sumie 60 milionów zł razem z kosztami wykupu gruntów pod drogę.
Obwodnicę Kluczborka zbudowano w dużej części po śladzie zlikwidowanych linii kolejowych nr 767 relacji Kuniów - Smardy oraz 768 relacji Ligota Dolna – Gotartów, które zostały zlikwidowane po 1981 roku.
Nowa obwodnica Kluczborka ma 9 kilometrów i połączyła DK 45 od strony Opola z DK 42 od strony Namysłowa oraz z DK 11 na północnych obrzeżach Kluczborka przy wylocie na Byczynę i Poznań.
Tak budowano obwodnicę Kluczborka:
- I etap - w 2008 roku oddano do użytku pierwszy 1-kilometrowy odcinek łączący ulicę Fabryczną w Kluczborku z ul. Wołczyńską w Ligocie Dolnej - długość 0,97 km, koszt 3.050.708 zł;
- II etap - w 2012 roku gmina oddała do użytku 4-kilometrową drogę z Kuniowa do ul. Fabrycznej - długość 3,94 km, koszt 13.406.183 zł (dotacja z Unii Europejskiej 6.313.416 zł.
- W tym samym roku gmina zbudowała także rondo na ul. Byczyńskiej w Kluczborku - koszt 3.966.979 zł;
- III etap - w 2015 r. wyburzono stary wiadukt kolejowy w Ligocie Dolnej i zbudowano w jego miejscu rondo - koszt 5.259.774 zł (dofinansowanie z GDDKiA: 2.500.000 zł)
- IV etap - w 2017 r. zbudowano odcinek od ronda w Ligocie Dolnej na DK nr 42 do nowo wybudowanego ronda na skrzyżowania z drogą powiatową do Smard Dolnych - długość 1.93 km, koszt 6.438.101 zł (dotacja rządowa 3.000.000 zł)
- V etap - w 2020 r. dokończono odcinek od ronda w Smardach Dolnych do ronda na ul. Byczyńskiej w Kluczborku - długość 1,34 km, koszt 21.160.000 zł (dotacja z Unii Europejskiej 9.251.565 zł)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?