Samochód dla niego

Tadeusz Wyspiański
Niedawno podaliśmy wyniki głosowania Czytelników na samochód, jaki chcieliby posiadać. W kategorii "Samochód dla niego" zwycięzcą okazało się Audi A4.

Samochód bardzo niedawno trafił do sprzedaży. Zakwalifikowany jest do segmentu premium klasy średniej. Stylistyka nadwozia wyraża sportowy i dynamiczny, a jednocześnie elegancki charakter tego modelu. Jest to jednocześnie dość duże auto - długość wynosi 4547 mm, szerokość 1766, a wysokość 1428, w każdym wymiarze o kilkadziesiąt milimetrów więcej niż w poprzednim modelu. Daje się to również odczuć w jego wnętrzu.

Zostało ono zaprojektowane zupełnie od nowa. Najważniejsze wskaźniki przekazujące kierowcy podstawowe informacje zostały umieszczone pod przypominającym kopułę przetłoczeniem deski rozdzielczej. Duże, okrągłe, podświetlane na biało wskaźniki oraz kolorowy centralny wyświetlacz zapewniają łatwe odczytywanie danych. W konsoli środkowej umieszczono też elementy obsługi klimatyzacji, zestawu audio oraz - dostępnego w opcji - uchylnego monitora nawigacji satelitarnej. We wnętrzu jest więcej miejsca nie tylko dzięki powiększeniu wymiarów samochodu, ale także dzięki większemu o 33 mm rozstawowi osi. Duży jest również bagażnik z płaską podłogą - jego pojemność wynosi 445 litrów. Nadwozie jest przy tym bardzo lekkie, gdyż zastosowano w nim aluminiową przestrzenną ramę i wykorzystano specjalne konstrukcje stalowe. Duży jest też udział magnezu i tworzyw sztucznych. Kabinę pasażerską dodatkowo wzmacniają trzy duże elementy wykonane z blachy o wysokiej wytrzymałości "tailored blank", a w całym nadwoziu jest dziesięć takich elementów.

Na ekonomiczną eksploatację pojazdu wpływ ma także aerodynamika. Współczynnik oporu aerodynamicznego Cx dla A4 wynosi 0,28, co jest zasługą zastosowanej w tym pojeździe płaskiej i redukującej opór podłogi. To rozwiązanie przyczyniło się też do obniżenia poziomu szumów we wnętrzu samochodu o 3 dB.
Auto otrzymało dwa nowe silniki 3,0 V6 o mocy 220 KM z bezstopniową regulacją faz rozrządu i przełączanym elektronicznie kolektorem ssącym, 2,0 l o mocy 130 KM z podobnymi rozwiązaniami oraz 1,9 l TDI z pompowtryskiwaczami i mocą 130 KM. Stosowane są również silnik 1,8 l turbo (moc 150 KM), którego niezwykłą cechą jest utrzymywanie stałego momentu obrotowego 210 Nm w zakresie obrotów 1750-4600 oraz 2,5 TDI V6 z mocą 180 KM. Stosowane są manualne 5- i 6-stopniowe skrzynie biegów a także - po raz pierwszy w tej klasie pojazdów - bezstopniowa skrzynia automatyczna multitronic (tylko w modelach z napędem na przednią oś).

Zawieszenie zbudowano z aluminium - przednia oś współpracuje aż z czterema wahaczami, tylna - z wahaczami trapezowymi, kontrolującymi zbieżność. Audi seryjnie wyposażone jest w elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESP) oraz tzw. asystenta układu hamulcowego, zwiększającego siłę hamowania w sytuacjach awaryjnych. Rozpoznaje on sytuację, analizując prędkość wciskania pedału hamulca i siłę nacisku. Konieczność uruchomienia poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa analizują natomiast czujniki Upfront. Dostarczają one informacji, na podstawie których komputer wylicza prędkość pojazdu podczas zderzenia, co pozwala na określenie stopnia niebezpieczeństwa w czasie wypadku. Także przy zderzeniach bocznych nad bezpieczeństwem jadących czuwa system Sideguard, współpracujący z centralnym komputerem. W oparciach przednich foteli są boczne oraz tylne poduszki powietrzne, chroniące tułów i miednicę, a głowa i kark chronione są przez poduszki pokrywające całą powierzchnię szyb bocznych.
Audi dostępne są w 16 kolorach, seryjnie wyposażane w obręcze kół z lekkich metali, mogą też na życzenie być dostarczane z obniżonym podwoziem. Widać więc, że nasi Czytelnicy dobrze umiejscowili swoje motoryzacyjne uczucia, choć najprawdopodobniej, ze względu na cenę, niewielu będzie mogło dosiąść tego samochodu. Ale cóż, pomarzyć zawsze można.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska