Seniorze noś odblaski, bądź widoczny na drodze

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Odblaski warto nosić by uniknąć wypadku. W 2014 r. doszło w regionie do 165 wypadków drogowych z udziałem pieszych.
Odblaski warto nosić by uniknąć wypadku. W 2014 r. doszło w regionie do 165 wypadków drogowych z udziałem pieszych. Paweł Stauffer
Blisko połowa ofiar śmiertelnych wśród pieszych to seniorzy. Rusza akcja, która ma zachęcić Opolan w wieku 60+ do noszenia odblasków.

Fakty

Fakty

Statystyki celników

Tylko w ubiegłym roku opolscy celnicy wypisali 17 mandatów na prawie 40 tysięcy złotych kierowcom, którzy jeździli na oleju opałowym. Rok wcześniej mandatów było dziewięć na kwotę nieco ponad 15 tysięcy złotych.

Szacunkowe straty Skarbu Państwa z tytułu niezapłaconych podatków w ubiegłym roku wyniosły 48 755 zł, a w 2013 - 21 524 zł.

1748 litrów oleju opałowego doliczyli się opolscy celnicy w zbiornikach samochodów kontrolowanych w ubiegłym roku. Rok wcześniej znaleźli 2702 litry.
W 2014 r. opolscy celnicy olej opałowy w bakach samochodów i innych maszyn znajdowali podczas 42 kontroli, w 2013 roku - 19.

Jazda na oleju opałowym wiąże się nie tylko z ryzykiem kary, ale jest szkodliwa dla samochodu. Stosowanie w autach takiego paliwa ma też zły wpływ na środowisko.

Kilka dni temu na ulicy Szymanowskiego w Kędzierzynie-Koźlu kierowca citroena potrącił 59-latkę przechodzącą przez jezdnię. Jak tłumaczył, dopiero świtało i nie zauważył kobiety. Piesza została ciężko ranna. W Namysłowie 77-latek zginął na miejscu, potrącony przez ciężarówkę. Kierowca także za późno go zauważył.

Niestety, statystyki są porażające. W Polsce połowa ofiar śmiertelnych wśród pieszych to ludzie w wieku powyżej 60 lat. Na Opolszczyźnie doszło w zeszłym roku do 165 wypadków z udziałem pieszych, z czego w 71 przypadkach ofiarami byli Opolanie w starszym wieku. 51 zostało rannych, 20 zginęło.

Seniorzy giną na drogach, bo z reguły wolniej się poruszają, poza tym sami często nie potrafią ocenić zagrożeń. - No i przede wszystkim są słabo widoczni - podkreśla Wiesława Borczyk, prezes Ogólnopolskiej Federacji Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku.

W województwie małopolskim federacja przeprowadziła kampanię zachęcającą do noszenia elementów odblaskowych przez seniorów. Teraz rusza z taką akcją w całej Polsce. Może liczyć na wsparcie policji i kierowców.

- Odblaski warto nosić także w terenie zabudowanym i nie tylko po zmroku - podpowiada Tomasz Mielnik, ekspert ds. bezpieczeństwa Automobilklubu Kędzierzyńsko-Kozielskiego.
Zimą ubrany na szaro idący poboczem pieszy jest widoczny z odległości około 30 metrów. Tyle samo wynosi minimalna droga hamowania przy prędkości samochodu 50 km/h. Wystarczy, że kierowca spóźni się z reakcją choćby o sekundę, by doszło do potrącenia. Tymczasem założenie na ubranie elementów fluorescencyjnych sprawia, że jesteśmy widoczni nawet z odległości 200 metrów. Wówczas kierowca ma dużo więcej czasu, by w porę zahamować.

- Dlatego chcemy zachęcić wszystkich seniorów, żeby nosili elementy odblaskowe. Niech ten temat będzie poruszany na spotkaniach stowarzyszeń zrzeszających seniorów z władzami samorządowymi, z policjantami - apeluje Wiesława Borczyk z Ogólnopolskiej Federacji Uniwersytetów Trzeciego Wieku. - Być może znajdują się jakieś instytucje, które ufundują zakup takich odblasków w formie kamizelek, opasek czy czapeczek.

Policja już rozpoczęła akcję "Kieruj się rozsądkiem", która adresowana jest właśnie do pieszych w wieku 60+. W 2015 roku komendy wojewódzkie dostaną w sumie 180 tys. odblasków, z czego 10 tys. ma trafić na Opolszczyznę.
- Już spotykamy się z seniorami podczas debat społecznych, przy okazji różnych imprez kulturalno-rozrywkowych - podkreśla komisarz Hubert Adamek z KWP w Opolu. - Namawiamy do używania odblasków nie tylko w terenie niezabudowanym i po zmroku, ale przez całą dobę i także w terenie zabudowanym.

Seniorzy są za. - Dostałam taką opaskę od córki, przyniosła ją ze szkoły. I noszę ją, nie wstydzę się, bo i czego - mówi Klara Woźniak, emerytka ze Strzelec Opolskich.

Eksperci podpowiadają, że najlepiej odblaski zakładać na... nogi.

- Im niżej je założymy, tym większa szansa, że światła reflektorów odbiją się od pieszego i będzie on widoczny z większej odległości - wyjaśnia Tomasz Mielnik z kędzierzyńskiego automobilklubu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska