Podczas części pisemnej etapu wojewódzkiego w środę uczniowie pisali dyktando i rozwiązywali test. Laureaci tej części przejdą do części oratorskiej, która odbędzie się 12 kwietnia.
- Sprawdzamy kompetencje ortograficzne, interpunkcyjne, gramatyczne, a w drugim etapie wybieramy najlepszego mówcę – mówi dr hab. Danuta Lech-Kirstein, wicedyrektor Instytutu Polonistyki i Kulturoznawstwa UO i opiekun Koła Naukowego Onomastów Onoma, które zorganizowało konkurs razem z Zakładem Polonistyki Stosowanej i Kuratorium Oświaty w Opolu.
Studenci układali testy
To jej podopieczni przygotowali testy, z którymi zmagali się uczestnicy konkursu.- Układanie testów trwało od końca listopada do połowy marca. Chciałyśmy tak je ułożyć, żeby ich rozwiązywanie było dla uczniów przyjemnością, a nie jedynie stresem czy formą egzaminu. Dyktando było iście disneyowską historią. Mam nadzieję, że młodsze dzieci były oczarowane – mówi Daria Michałowska, przewodnicząca Koła.
W konkursie wzięło udział 45 uczniów z całego województwa opolskiego (dwa tygodnie temu studenci organizowali podobny konkurs w Kaletach dla uczniów z województwa śląskiego). - Trochę się stresujemy, ale jesteśmy dobrze przygotowani. Po lekcjach chodziliśmy na zajęcia koła i rozwiązywaliśmy testy. Teraz, kiedy telefony praktycznie same piszą za nas wiadomości, czasem trudno jest zachować poprawną polszczyznę, ale się staramy - mówi Karolina Hołomejko, uczennica z PSP nr 5 w Brzegu.
Podczas części oficjalnej dr hab. Danuta Lech-Kirstein wygłosiła wykład o zagrożeniach i pułapkach współczesnej polszczyzny. - Niestety, nasz język codzienny nie zawsze jest poprawny, nie mamy też dobrych wzorców w mediach czy polityce – mówi dr hab. Danuta Lech-Kirstein.
W swoim wykładzie zwróciła uwagę na najczęściej popełniane błędy, również przez osoby publiczne.
Wśród nich wymieniła między innymi niechlujność wymowy (np. biorom, ja umie, ja rozumie; wziąść, włanczać), błędy fleksyjne (w cudzysłowiu, półtorej roku, rok dwutysięczny osiemnasty), składniowe (napotykać na trudności, mieć miejsce, mieć wiedzę - rusycyzm); leksykalne i semantyczne (pleonazmy typu cofać się do tyłu, kontynuować dalej, w dniu dzisiejszym).
Fragment dyktanda konkursowego, które ułożyli studenci
Zaczarowany wszechświat! Jego hiperfantazyjna przygoda z Disneyowskim uniwersum rozpoczęła się już w dzieciństwie. Wówczas żarliwą żądzą pochłaniania różnorodnych animacji i kreskówek zarażała go babcia Brunhilda – charyzmatyczna pół-Amerykanka o obfitych kształtach i włosach w kolorze oberżyny. Ta ekscentryczna entuzjastka historii rysunkowych przybliżała mu twórczość Walta Disneya, dzięki wspólnym seansom przed trzydziestodwuipółcalowym telewizorem.
Ni stąd, ni zowąd w szóste w swoim życiu Święta Wielkiej Nocy zorientował się, że to dzięki arcydziwnej babci może odbywać transkontynentalne wojaże we własnej wyobraźni.
Zobacz Opolskie Info [06.04.2018]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?