Śluzy na Kanale Gliwickim wyremontowane

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Kanał został podzielony stanowiskami śluzowymi na 6 odcinków: Kłodnica, Nowa Wieś, Sławięcice, Rudziniec, Dzierżno i Łabędy.
Kanał został podzielony stanowiskami śluzowymi na 6 odcinków: Kłodnica, Nowa Wieś, Sławięcice, Rudziniec, Dzierżno i Łabędy. Skanska SA
Zakończył się remont śluz Rudziniec i Kłodnica na Kanale Gliwickim. Koszt prac to blisko 54 mln złotych.

- Dzięki pracom zwiększyło się bezpieczeństwo żeglugi na Kanale Gliwickim, sprawność śluz oraz ich niezawodność - informuje Stanisław Gruszczyński, zastępca Dyrektora ds. Utrzymania Wód w Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach.

Zakończył się właśnie remont dwóch śluz na Kanale Gliwickim. Prace kosztowały 54 mln zł, a pieniądze pochodziły z funduszy Unii Europejskiej. Dawny blask odzyskały dwa obiekty: Kłodnica i Rudziniec.

Trwają jeszcze prace na śluzach w Łabędach i Dzierżnie, aktualizowane są też dokumenty projektowe dwóch pozostałych.

Śluza Rudziniec jest trzecią z sześciu śluz na Kanale Gliwickim. Ma 71,5 m długości, 12 m szerokości, 6,25 m spadu, zaś wysokość ścian wynosi ponad 10 m.

Wykonawca przebudował i wyremontował m.in. komory śluzy, jej dno, odnowił też część podziemną i nadziemną budynku sterowni oraz czterech maszynowni. Obiekt wyposażono w nowoczesną instalację elektryczną, teletechniczną i elektroniczną.

Do jej wykonania zużyto ponad 18 km kabli i światłowodów. Śluza zyskała nowy system monitoringu i elektronicznego sterowania.

W trakcie remontu północnej komory zamontowane zostały olbrzymie wrota, które ważą w sumie 88 ton i składają się z czterech skrzydeł (dwa po 27 ton i dwa 17-tonowe).

- Skrzydła przyjechały na budowę w kilku częściach i zostały zespawane w jedną konstrukcję już na miejscu. Ich montaż odbył się za pomocą żurawia samochodowego o udźwigu maksymalnym 300 ton - informuje Maciej Kupis, inżynier budowy firmy Skanska. - Identyczną czynność wykonaliśmy na komorze południowej montując bliźniacze wrota.

Śluza Kłodnica jest pierwszą z sześciu śluz na Kanale Gliwickim i należy do największych w Polsce. Wysokość piętrzenia sięga tu 10 m. Napełniona komora mieści ok. 10 000 metrów sześciennych wody, jej długość wynosi 71,8 m, zaś wysokość ścian ponad 14 m.

Tutaj Skanska również wyremontowała komory śluzy, elementy napędu i systemy otwierania i zamykania wrót.

- Śluzowanie odbywać się teraz będzie poprzez nowoczesny pulpit sterowniczy wyposażony w odpowiedni system komputerowy, do którego automatycznie przekazywane będą informacje na temat poziomów wody dolnej, wody w komorze oraz wody górnej - informuje Wojciech Bury z firmy Skanska.

Śluza Kłodnica przedstawia istotną wartość historyczną. Dlatego też RZGW w Gliwicach zachowało elementy wyposażenia śluzy, które jako tzw. "świadek historii" zostały wyeksponowane na terenie obiektu.

Robotnicy wyremontowali też nabrzeża i przepompownie, budynek maszynowni, zbudowali pomieszczenia socjalne i dwa pomosty, a także założyli system monitoringu, zliczania jednostek pływających oraz wykrywania obiektów zbliżających się do wrót.

Kanał Gliwicki wybudowany został w latach 1934 - 1938, w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Jest drogą wodną łączącą rzekę Odrę z Gliwicami w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Jego długość to 40,6 km, maksymalna głębokość 3,50 m, a różnica poziomów wody na początku i końcu kanału wynosi 43,6 m.

Początek kanału znajduje się w Kędzierzynie-Koźlu na 98. kilometrze rzeki Odry, natomiast koniec w basenie portowym w Gliwicach. Kanał przebiega przez województwa opolskie i śląskie. Został podzielony stanowiskami śluzowymi na 6 odcinków: Kłodnica, Nowa Wieś, Sławięcice, Rudziniec, Dzierżno i Łabędy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska