Brali w nim udział uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, którzy już w ten piątek będą zdawać maturę z wiedzy o społeczeństwie. Projekt trwał ponad trzy miesiące. Uczniowie na cotygodniowych spotkaniach przerabiali tematy dotyczące historii państwa i prawa, władzy w Polsce, aktów prawnych, zagadnień związanych z integracją europejską czy sprawami ekonomicznymi państwa. - To nie były zwyczajne ćwiczenia czy akademickie wykłady. Staraliśmy się urozmaicać zajęcia. Uczestnicy grali w interaktywne gry o Unii Europejskiej, brali udział w konkursach, quizach i debatach. Na zakończenie pisali test sprawdzające ich wiedzę - mówi Marcin Oleksiuk pomysłodawca projektu.
- W taki sposób chcieliśmy zaktywizować młodych ludzi do rozważań nad problemami społecznymi i równocześnie wzbudzić motywację do samodzielnego zdobywania wiedzy.
Głównym jednak celem spotkań była pomoc w przygotowaniu tegorocznych maturzystów do ich najważniejszego egzaminu.
- Istnieje powszechne przekonanie, że matura z WOS-u nie jest trudna, bo zawsze coś można napisać - mówi jedna z uczestniczek projektu Ania Patoła, która wybrała właśnie ten przedmiot na egzaminie dojrzałości. - W rzeczywistości pytania są bardzo szczegółowe, wymagają szerokiej wiedzy i równocześnie umiejętności analitycznego myślenia. Do ostatniego dnia trzeba być na bieżąco z wydarzeniami w Polsce i zagranicą - mówi.
Na zajęciach największy nacisk kładziono na trening umiejętności analizy tekstu, samodzielnego rozwiązywania zadań, kojarzenia i wiązania faktów politycznych i społecznych. Uczestnicy sami zgłaszali interesujące ich tematy.
Najczęściej dotyczyły one zagadnień związanych z Unią Europejską.
- Okazuje się że uczniowie posiadają naprawdę szeroką wiedze o społeczeństwie. Trochę jednak gorzej wypada umiejętność sprzedawania tej wiedzy - mówi Marcin Oleksiuk.
Dlatego też organizatorzy prowadzili blok z autoprezentacji i zdolności wypowiadania się przed audytorium. - Dla zachęty wszystkie uczestniczki projektu otrzymały kosmetyki z jednej z opolskich drogerii. Ponoć poczucie, że się dobrze wygląda, dodaje wiary w siebie, a to na pewno pomaga na maturze, szczególnie paniom - dodaje Oleksiuk.
Zajęcia z WOS-u prowadzone były w ramach większego projektu WSZiA pt. "Edukacja młodzieży to inwestycja w region", przy okazji którego organizowane już były m.in. korepetycje z matematyki, cykliczne akademickie wykłady w szkołach ponadgimnazjalnych, a także konkursy dotyczące wiedzy o regionie.
- Jako uczelnia wyższa mamy świadomość, że edukacja to inwestycja w przyszłość. Musimy przełożyć wszelkich starań, aby młodzi ludzie byli otwarci na społeczne problemy, żeby z odpowiedzialnością i merytorycznym przygotowaniem przystępowali do kreowania własnego jutra - dodaje Marcin Oleksiuk.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?