Dla porównania: tyle samo wydaje się z budżetu Polski rocznie na naukę. Firma doradcza Deloitte przeprowadziła analizę problemów transportowych 7 największych miast w Polsce. Najlepiej wypadły Katowice, najgorzej Kraków i Warszawa, a także Poznań i Łódź.
- Mniejsze korki w miastach generowałyby aż 645 mln zł podatków rocznie zamiast 560 mln zł obecnie, czyli więcej o prawie 85 mln zł - dodaje Rafał Antczak z Deloitte.
Także w Opolu korki są problemem i kosztują kierowców, samorząd i firmy. Normalnie jazda z Malinki na Zaodrze trwa ok. 25 minut. W korkach potrzebujemy nawet 1,5 godz.
Tymczasem stojąc w miejscu na biegu jałowym (tzw. luzie), przeciętny silnik benzynowy spala w ciągu godziny 1 l benzyny, w trakcie jazdy 10 km/h - 10 l na 100 km. Przy 100 km/h ok. 6-7 l.
Ciągłe stawanie i ruszanie sprawia, że podczas takiej jazdy auto spala średnio 12, 13 litrów na 100 km.
- Samochody na benzynę i ropę nie nadają się do jazdy miejskiej - uważa dr Wacław Hepner z PO. - Idealne są pojazdy z silnikami hybrydowymi (elektryczny i benzynowy) lub na sprężone powietrze czy wodór.
Eksperci Deloitte twierdzą, że transport w miastach można usprawnić, bez ponoszenia dużych kosztów.
Dobre efekty można osiągnąć dzięki przywróceniu strzałek do skrętu w prawo, likwidacji przycisków dla pieszych oraz wprowadzeniu zakazu parkowania na jezdniach, przy jednoczesnym tworzeniu miejsc parkingowych, zwłaszcza przed punktami usługowymi.
Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?