Samorządy z subregionu kluczborskiego chcą zdobyć 42,5 mln zł na transport

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Dzięki 85-procentowej dotacji PKS Kluczbork chce wymienić stare autosany na nowe autobusy.
Dzięki 85-procentowej dotacji PKS Kluczbork chce wymienić stare autosany na nowe autobusy. Mirosław Dragon
Wszystkie samorządy z subregionu kluczborskiego uchwaliły plan mobilności. Chcą zdobyć dotacje unijne na nowe autobusy, na budowę ścieżek rowerowych i centrów przesiadkowych.

Plan dotyczy wszystkich 19 samorządów z terenu naszego subregionu (powiatów kluczborskiego, oleskiego i namysłowskiego).

Samorządowcy chcą zdobyć prawie 42,5 mln zł dotacji z Unii Europejskiej na poprawę sieci transportu publicznego i ograniczenie niskiej emisji. Tempo prac będzie szybkie, ponieważ inwestycje trzeba będzie wykonać do 2019 roku.

- Dotacje unijne, o które się staramy, pokrywają aż 85 procent kosztów inwestycji - mówi starosta kluczborski Piotr Pośpiech. - Mamy już gotowy wniosek, który ma 300 stron, do tego dochodzi mnóstwo załączników.

Planowana jest budowa 77 kilometrów dróg rowerowych: nowo wybudowanych, utwardzonych szlaków.

- Zorganizowaliśmy 36 spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami. Co ciekawe, mieszkańcy podkreślali, że nie chcą budowy kolejnych turystycznych ścieżek rowerowych wytyczonych w lesie, tylko potrzebują możliwości dojazdu do pracy czy szkoły - mówi Piotr Pośpiech.

Większość z planowanych dróg rowerowych będzie zbudowana wzdłuż jezdni (m.in. wzdłuż drogo krajowej nr 11), ale planowane jest także przebudowa dla rowerzystów dwóch nieczynnych szlaków kolejowych: trasę dawnej ciuchci Paulinki z Olesna przez Gorzów Śląski do Praszki oraz odcinek między Namysłowem i Bukową Śląską.

Rozważana jest również budowa stacji rowerów miejskich (do wypożyczenia) w Kluczborku, Oleśnie i Namysłowie.
- Ścieżki rowerowe są bardzo potrzebne, ponieważ teraz wielu ludzi boi się jeździć rowerami, żeby nie zostać potrąconym przez samochód - zauważa pani Katarzyna mieszkanka Kluczborka.- Za mało jest też stojaków na rowery przy sklepach, urzędach, blokach mieszkalnych.

Plan mobilności zakłada także budowę centrów przesiadkowych w 25 miejscach. Ma powstać:

10 obiektów typu „parkuj i jedź” (żeby przyjechać samochodem z domu, zaparkować i dalej jechać do miasta autobusem lub pociągiem),
10 obiektów typu „bike and ride” (żeby móc zostawić rower i jechać dalej transportem zbiorowym).
W sumie w tych punktach ma być miejsce dla 291 samochodów i 130 rowerów.

Powstanie też 5 dużych węzłów przesiadkowych, min. przy dworcach PKS i PKP w Oleśnie.

Powiat kluczborski ma swój własny PKS. W ramach unijnego projektu planowany jest zakup aż 13 nowych autobusów.

PKS Kluczbork już teraz wozi uczniów oraz mieszkańców z wszystkich gmin z powiatu kluczborskiego: Byczyny, Wołczyna, Lasowic Wielkich i Kluczborka, a także z trzech gmin z powiatu oleskiego: Gorzowa Śląskiego, Radłowa i Zębowic.

Wszystkie planowane inwestycje mają kosztować w sumie 51,8 mln zł, z czego aż 42,5 mln ma wynosić dotacja unijna.

Liczby
51.800.757 zł - całkowite koszty projektu
42.496.660 zł - wnioskowana kwota dotacji
85 procent - poziom dotacji, o którą wnioskują samorządy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska